Ministr Havlíček o vlakové nehodě na Domažlicku: Se zdvojkolejněním trati jsme čekali na Němce
U obce Milavče došlo ve středu k tragické srážce vlaků. Zemřeli tři lidé a desítky dalších utrpěly zranění. „Bude se to prošetřovat, ale je zjevné, že vlak z Německa projel žlutou a následně červenou. V tuto chvíli všechno nasvědčuje tomu, že došlo k selhání lidského faktoru,“ shrnuje ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Viceprezident Federace strojvůdců Jaroslav Vincour ale upozorňuje na signály o možné indispozici strojvůdce, který následně nereagoval ani bržděním.
„Vlaky se střetly krátce za červeným návěstidlem ‚stůj‘,“ upřesňuje vicepremiér a ministr průmysu i dopravy Havlíček a dodává, že v celé události sehrála roli řada specifických okolností.
Čtěte také
Ministr ale odmítá, že by se stát modernizaci a zabezpečování železniční soustavy dostatečně nevěnoval. Trať, na níž došlo k nehodě, se směrem od Prahy právě modernizuje a se rozšířením trati na dvojkolejnou se čekalo na německou stranu, tvrdí.
„Každý měsíc se potkává odborná komise – to je klíčová nepolitická a neideologická platforma, kde se všechno projednává na vysoce odborné úrovni,“ připomíná ministr.
„Po mnoha letech máme hotovou kompletní bezpečnostní koncepci na dalších deset let, je jasně načrtnutá legislativa, připraveno vládní nařízení, které jasně stanovuje dobu odpočinku a dobu jízdy, a před třetím čtením je drážní zákon,“ vyjmenovává.
Máme jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě a není možné vše alokovat jen do bezpečnosti.
Karel Havlíček
A doplňuje, že naplánováno je i zavádění evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS na trati jednotlivých kategorií. „Do dráhy dáváme 55 miliard ročně. Máme ale jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě a není možné vše alokovat jen do bezpečnosti.“
Podle poslance Pirátů Ondřeje Polanského nicméně pokrok tak výrazný není. České železnice trpí dlouhodobě nedostatkem strojvůdců a jejich počet se od loňska dokonce ještě snížil, upozorňuje.
Karel Havlíček, ANO, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu
Ondřej Polanský, Piráti, místopředseda sněmovního dopravního podvýboru
Jiří Svoboda, šéf Správy železnic
Jaroslav Vincour, viceprezident Federace strojvůdců České republiky
Polanský navíc z německého tisku vyčetl, že počet úmrtí na miliardu ujetých vlakokilometrů je v České republice třikrát vyšší než v Německu.
K tomu ale Havlíček dodává, že české železnice si ročně vyžádají jednotky životů a při těchto číslech se statistikami silně zahýbá jakékoliv větší vlakové neštěstí.
Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Martina Matějky.
Související
-
Německo nasadí v březnu 2022 vodíkové vlaky do běžného provozu. Češi jsou opatrnější
Německo v březnu 2022 nasadí do běžného provozu první vodíkové vlaky. Soupravy začnou jezdit na 123 kilometrů dlouhé trase mezi dolnosaskými městy Cuxhaven a Bremerhaven.
-
Při opravách tratí se na bezpečnost často zapomínalo, říká ke srážkám vlaků novinář Jan Sůra
Podcast Vinohradská 12 s novinářem Janem Sůrou o bezpečnosti na českých železnicích.
-
Zpátky na koleje. Stud z létání možná přinese rozmach nočních vlaků
Mladá generace, která se více zajímá o otázku změn klimatu, bere věci do vlastních rukou a nočním dálkovým vlakům se začíná blýskat na lepší časy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka