Ministr Brabec: U důležitých dopravních staveb hrozí až tři roky zpoždění

27. leden 2016

64 důležitých dopravních staveb v Česku potřebuje nové posouzení vlivu na životní prostředí. Takzvaný proces EIA by dokončení staveb mohl zdržet o několik let, což by negativně ovlivnilo i možnosti čerpání z evropských fondů.

Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic, D35 z Opatovic do Ostrova, poslední chybějící úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence.

Ministr životního prostředí Richard Brabec odhaduje zdržení u jednodušších staveb zhruba do jednoho roku, u složitějších dva až tři roky. Prioritou podle něj zůstává vyjednat u Evropské komise zvláštní režim pro tyto stavby.

„Věřím, že se nám podaří EK přesvědčit, že není potřeba proces EIA opakovat celý a že bude stačit doplnit některé studie. Tím vyřešíme nesoulad původních posudků s aktuální směrnicí,“ říká Brabec.


Brabec: Česká republika je specifická v rámci Evropské unie tím, že jsou tady stavby, kde se za 17 i více let přípravy nekoplo do země. Je to hřích minulých vlád.

Hlavní problém podle Brabce je rychlost procesu EIA. „Dokonce i v Německu je situace, že EIA na klíčovou dálnici trvala 6 let.“ Ministr je přesvědčen, že nová směrnice přinese širší účast veřejnosti a spolu s tím vyšší rychlost projednávání, aby se stejné procesy neopakovaly třikrát tak jako dnes.

Zbyněk Stanjura, předseda poslaneckého klubu ODS a exministr dopravy ve vládě Petra Nečase, považuje kroky vlády za chybné. Podle něj vláda nesmí ustoupit nátlaku Bruselu a má trvat na tom, že staré stavby se řídí podle původních zákonů.


Stanjura: I kdybychom Bruselu vyhověli a přijali jeho podmínky, dotace stejně nebudeme čerpat, protože bude trvat čtyři pět let, než budou stavby zase připraveny.

„Český národní zájem je, aby Brusel po nás nevyžadoval retroaktivitu. Nový zákon má být uplatňován pouze u nových staveb. Není možné přistoupit na hru z Bruselu, že všechno, co platilo, najednou neplatí,“ říká Stanjura.

Podle exministra navíc vláda novou směrnicí nahrává ekologickým aktivistům, místo aby se jejich vliv snažila omezit. „Ekologičtí aktivisté roky zdržují přípravu staveb. Velmi často jsou to lidé, kteří v dané oblasti nežijí a stavbě brání přes půl republiky pouze z ideových důvodů.“

Jako jedno z řešení vidí Stanjura opatření, aby organizace vstupující do procesu EIA musela mít alespoň třetinu členů s trvalým bydlištěm v místě stavby.

autoři: Ondřej Nováček , bum
Spustit audio