Ministerstvo dopravy se chce vrátit do časů komunismu, říká právník

27. únor 2018
Pavel Černohous

Kolik Čechů se dožije dokončení dálniční sítě? Termín se stále odsouvá a ani poslední datum, rok 2050, se podle Nejvyššího kontrolního úřadu nedá při dnešním tempu stihnout. Může za to neustálé protahování přípravy. Vláda v demisi ve shodě s většinou parlamentních stran schválila návrh zákona, který by měl dálniční a železniční stavby urychlit. Počítá se v něm například s institutem předběžné držby, tedy s možností stavět i na pozemcích, které stát ještě nezískal. O normě by měla jednat Sněmovna na právě začínající schůzi. Odpůrci zákona ale tvrdí, že stát si ulehčuje práci nepřiměřeným omezením vlastnického práva.

„Poprvé si myslíme, že jak je zákon předložen, má smysl a dostatečně chrání zájmy vlastníků a přitom je možné se k pozemkům dostat. Neznamená to ale, že by byla vlastnická práva nějak omezena,“ konstatuje jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

„Novela opět nebude nic řešit. Všechny novely stavebního zákona, všechny zákony o urychlování výstavby, nevedly ke zjednodušení, zrychlení, ale naopak ke komplikaci a prodlužování projednávání staveb,“ oponuje právník z Ateliéru pro životní prostředí Pavel Černohous. Podívejte se na celou debatu na videu:

  • Krátká zpráva