Ministerstvo dopravy chce odstrašit lidi, aby se nedomáhali svých práv, říká advokát o návrhu kaucí ve stavebním řízení

Stavba jednoho z mostů na dálnici D1 u Přerova
Stavba jednoho z mostů na dálnici D1 u Přerova

Ministerstvo dopravy přišlo s novelou zákona na zrychlení přípravy a povolování dopravních staveb. Resort navrhuje zavést desetitisícové kauce, pokud by se občané chtěli odvolat proti umístění či realizaci stavby.

Kauci, která by v případě úspěšného odvolání měla být vratná, navrhuje ministerstvo v případě odvolání 25 tisíc korun, za každé napadené závazné stanovisko pak dalších 10 tisíc korun.

Čtěte takéKauce za námitky k dopravním stavbám jsou podle ekologů protiústavní. Ministerstvo to odmítá

Podle mluvčí rezortu dopravy Lenky Rezkové mají kauce zamezit zneužívání institutu odvolání, který v některých případech vede k nesmyslnému oddalování zahájení staveb, a to i o více než rok.

Návrh prý také počítá s ochranou těch účastníků řízení, kteří by si nemohli dovolit kauci složit – na základě jejich žádosti je může této povinnosti zprostit správní orgán.

„Kauce zavádíme až do poslední fáze přípravy staveb, tedy než je vydáno stavební povolení. Předtím má veřejnost dostatečný prostor, aby se mohla k přípravě staveb vyjádřit,“ tvrdí Rezková.

Vítáme jakékoli podněty a jsme ochotni debatovat. Ale na začátku té přípravy.
Lenka Rezková

Veřejnost podle ní může do řízení vstoupit už při územním plánování a vyhodnocování vlivů na udržitelný rozvoj území a vlivů na životní prostředí (EIA) nebo při územním rozhodnutí. „Stavební řízení je až opravdu poslední fáze, kdy má veřejnost možnost se vyjádřit,“ vysvětluje.

Zrychlit má ministerstvo

S tím nesouhlasí advokát Pavel Černohous z Ateliéru pro životní prostředí: „To není pravda. Pokud někdo připravuje dokumentaci u sebe v kanceláři, těžko se k ní může někdo vyjadřovat. První možnost je u umisťování a povolování stavby. A tam už chce ministerstvo vybírat kauci,“ reaguje.

Ministerstvo dopravy se chce vrátit do časů komunismu, říká právník k novele o urychlení staveb

Pavel Černohous

Kolik Čechů se dožije dokončení dálniční sítě? Termín se stále odsouvá a ani poslední datum, rok 2050, se podle Nejvyššího kontrolního úřadu nedá při dnešním tempu stihnout. Může za to neustálé protahování přípravy. Vláda v demisi ve shodě s většinou parlamentních stran schválila návrh zákona, který by měl dálniční a železniční stavby urychlit.

Podle návrhu prý budou účastníci muset složit kauci i při odvolání proti umístění či povolení stavby dopravní infrastruktury. „Tvrzení, že veřejnost může vznést námitky při umisťování a že kauce je až při povolování, ze zjevně nepravdivé,“ doplňuje právník.

Upozorňuje na to, že územní plány byly schváleny v minulosti a dálnice se do nich dostaly na základě generelu již v 60. letech – a tehdy se o nich nediskutovalo. Černohous připouští, že veřejnost se může vyjadřovat v rámci EIA, zde to prý ale nemusí být bráno v potaz.

Smyslem kaucí zjevně je odstrašení od toho, aby se někdo vůbec snažil domáhat ochrany svých práv. A to jen proto, aby ŘSD mohlo po devíti letech předložit projekt s chybami a mělo jistotu, že ho nikdo nenapadne.
Pavel Černohous

Ministerstvo podle něj nedělá dost pro to, aby zrychlilo přípravu staveb, a odvolává se na stanovisko Nejvyššího správního soudu. „Proč ministerstvo podává takový návrh, aniž by předložilo analýzu příčin zdlouhavosti? Proč ministr Ťok neudělal něco pro zlepšení přípravy staveb?“ ptá se Černohous.

Spustit audio

Související