Milovníci starých vlaků, předplaťte si lístek

3. březen 2016
Trendy

Svézt se v historickém vlaku taženém parní lokomotivou je snem nejednoho z nás. Ovšem jen málokdo může říct, že se veze historickým vlakem, na jehož opravu si sám přispěl. Není to nic složitého, stačí poslat dárcovskou SMS a přispět Nadaci Okřídlené kolo. Rekonstrukce starých vagónů a lokomotiv je totiž otázkou miliónů. Ale stojí to za to.

Až do Sarajeva salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este nedojel, protože u Chlumu zadřel ložisko, a tak následník trůnu musel přesednout do jiného vagónu. Ovšem díky Nadaci Okřídlené kolo si i po více než sto letech můžeme prohlédnout, jakého luxusu si arcivévoda při jízdách vlakem užíval.

„Co si budeme povídat, na motorový vůz starý osmdesát let se zcela určitě už nevyrábí náhradní díly. Ty věci se musí udělat znovu podle tehdejší dokumentace a ten, kdo tohle umí, to je skutečný machr,“ neskrývá svůj obdiv a nadšení moderátor Dvojky Václav Žmolík,

Ten je zároveň patronem právě vyhlášené sbírky na renovaci dalšího ze železničních skvostů. Tentokrát ale nejde o nějaký salónní vůz či parní lokomotivu. Jde o vagón pro běžný provoz, ovšem ze třicátých let minulého století.

Byl vyroben v roce 1936 jako luxusní přípojný vůz řady Calm 4-7028 a byl jedním z prvních, který byl připojován k motorovému vozu, nikoli tedy k parní lokomotivě.


Stačí na číslo 87 777 zaslat SMS s textem DMS CALM. Pokud všechno půjde dobře, pak se do dvou let dárci (a nejen oni) svezou opraveným 80 let starým přípojným motorovým vozem.

V té době to byl luxusní osobní vůz s polstrovanými sedačkami pro zhruba osmdesátku cestujících, kteří už nemuseli sledovat, jak se topí v kamnech uprostřed vagónu, protože rozvod tepla je pod podlahou.

Ale jak upozorňuje generální ředitel Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek, svému účelu sloužil jen pár let:

„On měl takovou pohnutou historii, protože se nedostal do provozu, do kterého byl konstruován – v podstatě byl použit jen jako školící vozidlo a pro výstavy. Většinu let chátral – dá se říct, že je zázrak, že jde dnes do provozuschopného stavu.“

Základem rekonstrukce železničních vozidel je samozřejmě výkresová a fotografická dokumentace, která se podle Jiřího Střechy dá sehnat docela dobře v soukromých či státních archivech.

Konkrétní oprava je odhadována na zhruba 3 milióny korun, které by Nadace Okřídlené kolo chtěla částečně získat i díky dárcovským zprávám.

Celou reportáž Evy Kézrové a rozhovor s generálním ředitelem výzkumného Ústavu Železničního Antonínem Blažek nejen o starých vlacích si poslechněte ze záznamu Českého rozhlasu Plus nebo navštivte náš audioarchiv.

autor: evk
Spustit audio