Miloš Šenkýř: Síla čtyřicet let starého rychlovlaku projet i do hospod

13. červen 2022

I negativní reklama je reklama. A platí to i o cestě rychlovlaku TGV Českou republikou. Je sice hrozné, že za ty miliony mohlo jet mnoho jiných pravidelných vlaků. Ale o stavu železnic se diskutuje mnohem více než dřív, a to je úspěch.

Čtyřicet let starý rychlovlak dokázal to, co by jeho novodobá verze možná neuměla. Vyvolat diskusi. Příjezd oranžového TGV stál víc než deset milionů korun. A stálo to peníze nás všech. Protože i když Správa železnic sehnala příspěvky od svých partnerů, pomohli většinou ti, kteří dostávají od stejné státní instituce veřejné zakázky. A peníze k nim jdou z veřejných prostředků.

Čtěte také

Přesto můžeme hledat i pozitiva. Neoficiálně to přiznávají i na Správě železnic – i negativní reklama je reklama. A o takové publicitě, jakou oranžová souprava vyvolala, se může jen zdát i supermoderním vodíkovým vlakům, které jely po tuzemsku o nějaký čas dříve. Byť v tomto případě s jiným financováním. Výrobce propagoval vlak, ne stavitel infrastruktury její myšlenku.

Stačilo možná změnit slova. Nebavit se o tom, že má toto konkrétní TGV přiblížit chystané vysokorychlostní trati a sloužit k jejich propagaci. Ten vlak nepřesvědčí přesvědčené a kritiky ještě zatvrdí.

Šťastní francouzští železničáři

Čtěte také

Průjezd oranžového vlaku byl mementem – máme šanci dohnat zpoždění 50 let, pokud tedy stavba začne. Ten možná spíše muzeální kus ukázal ne na co se máme těšit, ale jaký obrovský časový úsek musíme dohnat. I tím, že on je už vyřazený – zatímco třeba v Brně přetínal tramvajové koleje, po kterých denně jezdí i soupravy vyrobené dávno před ním.

Ptal jsem se ředitele příslušného odboru Správy železnic, jestli vsadí svou funkci na to, že za deset let tady normální – ne muzejní – rychlovlaky budou jezdit. Řekl, že to tak prostě bude.

Jeho optimismus bych chtěl mít ve chvíli, kdy mnoho tuzemských lokomotiv je starších než jejich strojvedoucí a kompletně rozkopáváme na hlavních koridorech tratě opravené v polovině 90. let. To je konkrétně příklad prvního koridoru mezi Brnem a Blanskem.

Čtěte také

Jenže on ten rychlovlak vlastně ukázal, že moc jiných možností není. Že prostě kopnout musíme. Ta připomínka stála více než deset milionů v situaci, kde jinde těch deset milionů chybí. Kdy konkrétně v dopravě škrtáme kvůli úsporám další a další spoje.

Možná by bez té jízdy nebyli tak šťastní francouzští železničáři, kteří prý nepamatují takové ovace, jakých se jim dostalo minimálně v ulicích Brna, kde nadšenci o půlnoci lemovali koleje, po nichž projížděli.

Miloš Šenkýř

Bez té jízdy by přesvědčení byli dále přesvědčenými, ti ostatní by zůstávali na svém. Ale mluvilo by se o vlacích výrazně méně, nediskutovali bychom tolik o stavu současných železnic, kde na nich chybí peníze a na co. Vlak obrazně řečeno vjel do hospod, dal námět k diskusím, ať už obdivným, kritickým, nostalgickým nebo útočným. Kdy se to jinému tématu podařilo?

Autor je editor a moderátor Českého rozhlasu Brno

Spustit audio