Milena Kalinovská ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Jak se změní Sbírka moderního a současného umění Národní galerie s příchodem nové ředitelky? V jakém stavu sbírka je? Může si galerie dovolit koupit nová díla? I na to se budeme ptát. Milena Kalinovská, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii, je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Paní ředitelko, vítejte, dobrý den.

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
My ten rozhovor točíme na dvoře Paláce Kinských, na Staroměstském náměstí, kde sídlí vedení Národní galerie. Nebyla jste dát panu řediteli Fajtovi už výpověď? Po měsíci, co jste ve funkci?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Ne, já jsem velice ráda, že jsem v České republice, já jsem velice ráda, že jsem v Národní galerii. Považuji to za ...

Čtěte také

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Čest?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Velkou čest a zároveň se s tím propojuje můj velký cíl a taky moje velká touha Národní galerii s něčím přispět.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Čím? Máte už konkrétní představu?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
No, mám určité, mám určité zkušenosti a chci těchto zkušeností využít. Řekla bych, že se zaobírám takovými třemi, čtyřmi hlavními body nebo náplní mých plánů do budoucnosti. Kde bych mohla vlastně nejvíc přispět. Myslím si, že mám vynikající kontakty s našimi kontakty jednak ve Spojených státech a jednak ve Velké Británii, tudíž bych se chtěla soustředit právě na vytváření partnerství mezi muzei v obou těchto částech světa, se kterými bysme měli možnost spolupracovat na výstavách, na možné výměně prací, to znamená dlouhodobé výměně prací. Pochopitelně, že v těchto zemích mám také kontakty s umělci, se kterými jsem pracovala. Chtěla bych se k nim obrátit právě s možností toho, zda by neměli zájem Národní galerii své práce věnovat. Ve Spojených státech jsem se už obrátila na určité nadace s tím, zda by opět se nezamyslely nad, nad darem pro Národní galerii. Pochopitelně stejným způsobem jednám také s jednotlivci, kteří mají významné sbírky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní ředitelko, vy říkáte neustále slovo, jestli by nedali. Mě by zajímalo, proč Národní galerie něco nekoupí. Nemá peníze?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Já si myslím, že tohle není ani, je to zajímavá otázka, ale ta otázka by mohla být ještě jinak položená. Soudobé umění nebo umění významných umělců nyní dochází takových cen, že téměř žádné muzeum si je nemůže dovolit. A to nemluvíme jenom o českých muzeích, to mluvíme také o muzeích či galeriích i na Západě. To znamená, že všechny tyto muzea se obracejí nyní ne nutně k umělcům, ale obracejí se k nadacím a k jednotlivcům, který mají velké sbírky a spolupracují s nimi takovým způsobem, aby je přivedly k tomu, aby tyto sbírky věnovaly. Nejedná se jenom o věnování sbírek určité galerii nebo Národní galerii. Vlastně všechny tyhle ty sbírky se věnují k tomu, aby je diváci mohli vidět. To znamená, že sbírky, které byly v soukromí, kde bylo velmi limitované množství lidí, které se s nimi mohli střetnout, tak když tyto práce přecházejí do galerií, buď na dlouhodobou půjčku, anebo přímo jako dary, otevírají cestu těmto umělcům. Otevírají možnost divákům se s těmito pracemi setkat, určitým způsobem se nad nimi zamyslet. A to je cílem nejenom Národní galerie, ale mnoha jiných galerií - Tate, Muzeum moderního umění v New Yorku, Metropolitan a tak dále.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste odešla z České republiky v roce ..., nebo z Československa v roce 1970. Kariéru jste dělala ve Velké Británii, ve Spojených státech. Teď se vracíte do České republiky po 45 letech. To znamená, to bude vaše, nebo to je vaše první práce v Česku. Je to tak?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Je to moje první práce v Česku, ale musím vám říct, že vlastně to, že jsem tady vyrůstala, mě provázelo celým životem. Fakt je ten, že člověk vlastně se stává člověkem v těch prvních 18 letech. To v něm jako zůstane navždy a když procházíte pochopitelně dalšími částmi svého života, v mém případě jako kurátorkou, tak se vždycky k té své zemi vracíte. To znamená, že se zamýšlíte nad tím, v jaké situaci se nacházejí umělci, jakým způsobem jim umožnit, aby jejich díla byla viděna někde v cizině? Jakým způsobem pracují kurátoři tady? Jak se na ně napojit, abysme spolu měli dialog? Vždycky jsem si uvědomovala, že určitým způsobem jsem v situaci, která je privilegovaná. Tím myslím, že jsem se nacházela ve svobodném světě a mohla jsem se pohybovat kdekoli. To ovšem neznamená, že jsem věděla víc než kurátoři tady.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, jaký je váš poznatek o tom, jak fungují vaši kurátoři, které máte ve Sbírce moderního a současného umění? Vy jste říkala v respektu, že byste je dokázala spočítat na prstech dvou rukou. Takže jich je málo, z toho usuzuji?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Je jich poměrně málo, ale to zase nic neznamená. Jsou to lidé, kteří mají svoje zkušenosti, kteří mají svoje znalosti a teďkon je na nás, jak budeme spolu spolupracovat. Já věřím tomu, že vlastně se budu muset věnovat kurátorům ne z toho důvodu, že je budu něčemu učit, ale je to právě naopak, že já se budu učit od nich, co v těch našich sbírkách je a na co bysme se měli soustředit právě při přeměně nebo během vytvoření nové, nové sbírky a jak ji vlastně divákům podat. Já mám určitý názor na to, jak by se mohly podat tyto sbírky s tím, že bysme se dívali nejenom na vývoj vizuálního umění, že bysme se taky dívali na to, jak se společnost vytvářela po určité době, jaké byly politické změny, ale ty znalosti těch prací, jejich, jejich, jejich jakoby základ, znalosti, kdo ti umělci jsou, s čím se potýkali v dané době, to je právě v rukou těchto kurátorů.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Přijmete další kurátory, paní ředitelko?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Pravděpodobně, pravděpodobně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Odkud? Z Česka také, nebo budete chtít třeba někoho si přivézt ze Spojených států nebo z Anglie, kde jste také působila?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Já jsem se nad tím nějak speciálně nezamýšlela, ale mám takový dojem, že bysme potřebovali ještě pár kurátorů, kteří přicházejí z českého prostředí. Jestliže bych se zamýšlela nad kurátory, kteří by přicházeli odněkud jinuď, tak ne nutně bych se na ně dívala jako na kurátory, kteří by byli napojeni na sbírky. Pravděpodobně bych se na ně dívala spíš jako na kurátory, kteří by pracovali s výstavami.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak dlouho to potrvá, než přivedete další lidi?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Já bych počítala, že bych měla mít další lidi během, určitě dřív než za půl roku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Váhala jste, když jste dostala nabídku od generálního ředitele Národní galerie Jiřího Fajta, jestli ji přijmout? Přeci jen, jak jsem říkala, 45 let jste byla venku, v Americe jste nechala manžela, dvě dospělé děti a vydala jste se zpátky do Česka. Co vám řekl manžel? To by mě zajímalo? To vám říkal: "Jeď."

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Manžel mě neuvěřitelně podporoval. Můj manželem je doktor Jan Vaňous. Je to ekonom a zaobíral se ekonomickými otázkami v Československu, pak i v České republice vlastně celý život, on tomu věnoval svůj život. Já bych řekla, že to byl vlastně on, který nejvíc doma držel tu češtinu a řekla bych, že vlastně je to takový "čechofil". Je to patriot, možná daleko víc než já. Zpátky k té otázce. Ne, já jsem se vůbec nemusela rozmýšlet. Pro mě to byl absolutně jasný cíl a já myslím si, že jsem se o něj taky jakoby zasloužila. Chtěla bych se vrátit k tomu, že jsem poprvé potkala Jiřího Fajta v roce 2005 a to bylo během jeho výstavy, která se zaobírala obdobím Karla IV. v Metropolitan Museum. Kdo z našich kurátorů, komu se podařilo dělat výstavu v Metropolitan Museum, jedno z nejprestižnějších muzeí na světě? Tu výstavu si pamatuji dodnes. Když jsem se s ním setkala, přijel za mnou do /nesrozumitelné/ muzea, tak mi bylo jasné, že jednám s člověkem, který má neuvěřitelnou inteligenci, obrovské znalosti ze svého období studií, velkou energii a takovou vnitřní sílu. Málo lidí má velkou vnitřní sílu, aby něco pozměnilo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To v roce 2005 ale ještě ani Jiří Fajt ani vy jste nemohla mít anung o tom, že by on se stal někdy ředitelem Národní galerie a vy, že byste se někdy vrátila do Prahy. Ale už tehdy vás oslovil. Takže když potom přišla ta nabídka, v letošním roce, předpokládám, že vás oslovil, tak jste se nerozmýšlela, protože jste si říkala: Toho já znám, protože jsem viděla tu výstavu v roce 2005.

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Vůbec jsem se nerozmýšlela, ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale ještě k rodině. Dvě dospělé děti, ty mluví česky? Vy jste říkala, že manžel byl patriot, na tu češtinu víc dbal než třeba vy. Děti jsou na tom jak?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Ano, obě ... děti jsou na tom velice dobře. Moje starší dcera, který je 29 let, ta mluví úplně plynulou češtinou bez jakéhokoli přízvuku. Mému synu je 23 let a ten má vynikající češtinu, co se týče zásoby slov a gramatiky, ale má v tom takový velice lehoučký přízvuk. My jsme jezdili do České republiky v létě po sametové revoluci každé léto asi tak na dva měsíce. Ne se mnou, protože já jsem pracovala v té době, ale nějak se o to, o ty děti střídaly babičky a podobně a malé děti vlastně mají v sobě takovou tu touhu zapadnout do společnosti, ve které se nacházejí. Takže od momentu, kdy vstoupily na letiště poprvé, tak se velice snažily mluvit česky. A můj syn, když poprvé odlétával, já nevím, kolik mu bylo let, šest nebo sedm, snad tak, tak mně, tak plakal a já jsem mu říkala: Honzíku, proč pláčeš?" A on říká: "Ti lidi tady jsou krásní." "A proč jsou krásní?" "No, tak oni umějí několik věcí. Všichni skoro umějí zpívat, hodně z nich umí hrát na hudební nástroj, mají několik zaměstnání a všichni se velice snaží."

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takhle charakterizoval Čechy?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Takhle charakterizoval Čechy a strašně se mu líbilo město Praha a my jsme v létě velice blízko Jindřichova Hradce a Třeboně a jeho největší touhou bylo ..., vždycky mně řekl po týdnu: "Už jsme dlouho nebyli na náměstí." Tak jsme odjeli buď do Třeboně nebo do Jindřichova Hradce na náměstí a strašně se mu líbila architektura. Myslím, že oba dva vnímají architekturu, návštěvu kostelů, návštěvu, návštěvu muzeí, pokad je to možný a návštěvu historických památek. A to je něco, co vlastně v tý Americe nikde nenajdou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní ředitelko, vy přemýšlíte občas nad nějakým českým slovíčkem?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je docela, to je docela zajímavé. Takže učíte se pořád nějak? Protože takový ten byznys jazyk, to vy jste všechno prožila v angličtině?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Ano, máte naprostou pravdu. Ano, snažím se slova hledat. Jsem si vědoma toho, že nemluvím úplně přesně, ale mluvím ..., ale myslím v češtině, nepřekládám si to.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale když odjedete do Ameriky, tak myslíte v angličtině?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Myslím v angličtině, ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Milena Kalinovská, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Paní ředitelko, hodně pozornosti v letošním roce si získala výstava Kokoška a Praha, která byla v prvním pololetí roku 2015 ve Veletržním paláci. Měla jste možnost ji vidět, nebo alespoň jste o ni určitě slyšela?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Já jsem měla možnost ji vidět a ta výstava byla opravdu úžasná. Myslím si, že i celé podání výstavy bylo vynikající, protože jste se dívali nejenom na obrazy Kokošky, ale i umělců, se kterými se stýkal a se kterými pracoval, ale myslím si, že tam byly taky výborně uvedený didaktické materiály, různé fotografie, různí doplňovací elementy, které, myslím, že výstavu i umělce, jejich problematiku přibližoval divákovi zcela jasně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to cesta? Je to cesta třeba, kterou i vy chcete pořádat výstavy?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Naprosto. Pro mě, pro mě divák je číslo 1. Já se vždycky držím takového motta a v tom mottu mám - umění, umělci a diváci. Každý umělec, ať říká, ať má jakoukoli filosofii, určitě chce, aby jeho práce byly viděny divákem. Divák nyní v 21. století, je vlastně tím nejdůležitějším elementem každýho muzea. My se musíme maximálně snažit tomu divákovi s přiblížit a dát mu možnost, aby on se cítil dobře v muzeích a aby my jsme mu připravili takovou situaci, ve které on by se cítil pohodlně a zároveň by tou situací byl inspirován.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste už říkala v rozhovoru pro Respekt, že vás mrzí, že do Prahy přijede ročně 6 milionů turistů, ale pouze 380 tisíc navštíví Národní galerii. Čím to? Jak si odpovídáte na tu otázku, že vlastně Národní galerie není atraktivní pro diváky? Že nevidíme fronty, že by stály třeba před Veletržním palácem u vás?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
My máme problém, který je krásný problém. Praha je nádherná, Praha je překrásný město.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ty sbírky jsou také nádherné, které máte.

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Ty sbírky jsou také nádherné. Většina turistů přijede do jakéhokoli významného města, a zase chci zmínit, Praha je víc navštěvovaná než Berlín, Praha je víc navštěvovaná než Vídeň a pochopitelně, že je víc navštěvovaná než ostatní země kolem nás a hlavní města. Ti, co sem přijíždí, přijíždí na určitý období a během toho období si chtějí všechno rychle prohlédnout, to znamená dva dny. Národní galerie společně s ministerstvem kultury a společně s městem Praha se musí snažit vštípit divákovi nebo návštěvníkovi, že potřebuje víc než dva dny na návštěvu Prahy. A hlavním důvodem, proč potřebuje víc, je právě navštívení Národní galerie. Musíme divákovi zjednodušit jeho chápání, že všechny tyto budovy, které mají velice komplikovaná jména jako Šternberský palác nebo Kinský palác, aby každému divákovi bylo jasné, že toto je součástí Národní galerie, že v tomto daném paláci uvidí dané umění, aby si mohl jednak vybrat, jestli se chce dívat na gotiku, jestli se chce dívat na začátek 20. století, anebo zda chce vidět třeba umění z Asie. My musíme být jasní a zároveň divákovi musíme předložit možnost cestování po Praze, jak se dostane z jednoho místa na druhý, to znamená, musíme mít pro ně připravené určité plány. Já jsem například, když jdu do Anežského kláštera dívat se na výstavy, tak se de facto taky občas ztrácím. Já se stále ještě na sebe dívám jako na cizince. To znamená, trošičku bloudím. A to by se nemělo stát. To je základ toho, že my se v Národní galerii musíme snažit, aby příchod do jakéhokoli našeho paláce byl absolutně jasný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ředitelka Sbírky moderního a současného umění Milena Kalinovská je stále ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Paní ředitelko, ještě jedno téma musíme otevřít. Jak se vám líbí Veletržní palác, kde právě je Sbírka moderního a současného umění. Otázka je jasná. Má cenu si Veletržní palác nechat?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
No Veletržní palác je jednou, já bych řekl, z nejkrásnějších budov funkcionalismu a když jsem ji poprvé viděla, nebo poprvé jsem v ní viděla výstavy, tak jsem si velice přála vlastně ve Veletržním paláci pracovat. Je mi naprosto jasné, že renovace Veletržního paláce si bude vyžadovat obrovské finance. Ještě přichází jedna taková další otázka, zda bysme si spíš neměli postavit novou budovu ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Proto se na to ptám, protože to je věc, o které Jiří Fajt mluví od svého nástupu do funkce, že by se zbavil právě Veletržního paláce a že by Sbírka současného a moderního umění byla v nové budově. Ale vy jste vypracovávala studii, kolik by to všechno stálo a kolik by to tedy stálo tedy ta nová budova?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
No, tak já nechci, já bych teďko nechtěla přicházet s mými figurami, protože jsem ..., nejsem si zcela jista, nebo neměla jsem možnost s Jiřím Fajtem nebo s ekonomickým oddělením si tyto, tyto finance porovnat, ale chtěla bych říct, že de facto stavění nové budovy není příliš vzdálené výdajům na renovaci Veletržního paláce. Zároveň bych si řekla, tydle dvě otázky by se neměly vylučovat. Je docela možný, že můžeme mít Veletržní palác pro Národní galerii, který by se mohl více soustřeďovat na kanceláře, dejme tomu na knihovnu a mohly by tam být pořád ještě výstavní místa.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale sbírka by byla v nějaké nové modernější budově?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
To je docela možné, ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak vy si představujete budovu pro Sbírku moderního a současného umění?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Jako budovu, která, vlastně, víte, co bych vám řekla? Že bysme si měli vzít do komise mladý lidi a to možná děti, kterým je 10, 8 let, aby ony nám řekly, jak by si představovaly muzeum, až dorostou. Protože stavění muzea bude trvat nějakou dobu. Když budete mluvit s někým, komu je 10 let, vy chcete, aby do toho muzea přišel v 15, to znamená, on by nám měl říkat, jak by takové muzeum mělo vypadat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře. Vy máte teď, paní ředitelko, smlouvu na 3 roky.

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Až ta smlouva bude končit, bude už Sbírka moderního a současného umění v nové budově, nebo bude pořád ještě ve Veletržním paláci?

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Já myslím, že v nové budově, že v nové budově asi nebude, ale je docela možné, že můžeme dát sbírku dohromady jako ... čerstvě a může bejt umístěna i v jiné budově, pakliže ve Veletržním paláci bude docházet k renovacím.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ředitelka Sbírky moderního a současného umění Milena Kalinovská byla ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Děkuju za to, na shledanou.

Milena KALINOVSKÁ, teoretička umění, nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii
--------------------
Děkuji, na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Radiožurnálu za chvilku další zprávy. Helena Šulcová přeje dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.