Michal Prokop: Stáří? Organismus už občas potřebuje do servisu, to se nedá nic dělat
„Když hraju novou písničku, je to boj hlavně s pamětí,“ říká v pořadu Hovory muzikant Michal Prokop, který právě slaví 75. narozeniny. Přes krátké zaváhání se domnívá, že líp umějí stárnout muži než ženy. „Někdy to jde blbě. Hlavně ráno to není úplně ono, co si budeme povídat. Než se celý organismus rozhýbe a potlačí všechny bolístky a choroby,“ přiznává.
„Každý den vstávám kolem sedmé hodiny a jdu se psem, a to i když přijedu v noci z koncertu – tedy pokud to není ve čtyři ráno z Ostravy, to zaskakuje manželka. Ale chodím se psem, a to mně pomůže – probrat se a trošku rozchodit bolavá kolena a různé hlavotoče. A pak už ten řemen dokážu nahodit,“ popisuje stárnutí.
„Je jasné, že organismus už občas potřebuje do servisu, to se nedá nic dělat.“
Kolej Yesterday
Nedávno vydal Michal Prokop novou desku Mohlo by to bejt nebe. Nejznámější je ale stále album Kolej Yesterday.
Čtěte také
„Jsem docela hrdý na to, že pár ikonických věcí, myslím tři čtyři, mám. Všechny pocházejí z desky Kolej Yesterday. Trošku mne mrzí, že tato deska, přestože ji mám rád a tři věci z ní hrajeme stále, je tak trochu okrajová. U všech dalších desek si vůbec nemyslím, že by byly horší, ale holt Kolej se trefila. I do doby. Takovým zvláštním způsobem, který se stává jen párkrát v životě, někdy jen jednou a někomu vůbec,“ myslí si.
Z nové desky už na koncertech posluchači leccos uslyší. „Pochopitelně to nehrajeme celé, ale několik skladeb už máme v repertoáru. Taky máme dva nové členy kapely, takže je to vlastně všechno premiéra,“ popisuje začátky koncertování po době covidu a zákazu veřejných koncertů.
„S novými věcmi vždy koukám, co to s publikem dělá, jestli to funguje, nebo ne. Také se to na první pohled nedá úplně odhadnout. Někdy si člověk slibuje, že tohle bude pecka, a pak zjistí, že ne. Že nějaká jiná zabere víc. To je na těch nových věcech opravdu vždy zajímavé,“ dodává.
Boj s pamětí?
U nových písní je to ale vždy „boj s pamětí“, přiznává hudebník.
„Nejsem z lidí, kteří by před sebou měli sešit a obraceli listy, jak to dělají někteří folkaři. To nemám rád. Myslím, že se to k mé hudbě ani nehodí. Ale v mém věku občas výpadky paměti jsou, takže je to boj. Novou věc si totiž člověk osvojuje teprve postupně – až si to sedne a člověk má ten zvuk nějak v uších a i kapela ví, co tam bude. Pak nastává druhá fáze, kdy si s tím už člověk hraje a je to pak pokaždé trošku jinak,“ vysvětluje.
Michal Prokop vzpomíná i na začátky, jeho první natáčení probíhalo v roce 1968 v Československém rozhlase.
„Když nám říkali, ať zahrajeme základ, a pak do toho zpívejte, tak to jsme vůbec neuměli, protože jsme uměli písničky jen celé, jak jsme to měli nahrané z koncertů. Zatímco tato nová deska vznikala i kvůli covidu úplně naopak – postupně, po nahrávkách, kdy se na sebe nabalovaly jednotlivé stopy a ty se nahrávaly v různých domácích studiích,“ uzavírá.
Poslechněte si celé Hovory, ve kterých muzikant popisuje, jak koncem 60. let jel do Dobříše poprosit básníka Josefa Kainara o texty. Ptala se Naděžda Hávová.
Související
-
Havel by dnes v přímé volbě nepostoupil ani do druhého kola, myslí si hudebník Michal Prokop
Hudebník a bývalý politik Michal Prokop se ke své politické minulosti hrdě hlásí a nesouhlasí s tím, že 90. léta jsou nejhorším obdobím naší historie.
-
Člověk musí umět stárnout i v muzice, říká Michal Prokop
„Jsem samozřejmě člověk, který má své úzkosti, stresy, jsem trémista. Do poslední chvíle, i přes těch padesát let za mikrofonemn, mám před koncertem trošku takové t...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.