Michal Komárek: Problémy české školy – selektivnost a orientace na výkon

2. červenec 2018

Pro úvahy o problémech českého školství je v mnoha ohledech inspirativní islandský a norský přístup ke sportu.

Islandský zázrak rozebíral v české televizi fotbalový trenér Antonín Barák. Jak to, že národní tým země, která má 360 tisíc obyvatel, dokáže postoupit na mistrovství světa ve fotbale a předvádět tam velice slušné výkony?

Čtěte takéZubař, režisér, dělník. V islandském týmu jsou tři lidé, pro které není fotbal jediná obživa

Barák vysvětlil, že Islanďané si před několika lety v referendu odhlasovali, že jejich děti budou mít od dvou let hodinu gymnastiky denně, jako průpravu na budoucí sportování. S takovým pojetím tělocviku se pak pokračuje i na základní škole. A loňský průzkum mezi fotbalisty a házenkáři, kteří jsou ve světové špičce, ukázal, že většina z nich se pro svůj sport rozhodla zhruba ve 13 letech.

Neboli: Žádná předčasná specializace. Islanďané sázejí spíše na důkladnou všeobecnou přípravu – fyzickou i psychickou.

Norský model úspěchu

Podobný je norský model, který během letošních zimních olympijských her popisovali norští odborníci. Děti do třinácti let sice soutěží, ale nezaznamenává se, kdo vyhrál. Jde o to, aby se děti cítily dobře, aby se bavily, rozvíjely po společenské stránce, nikoli o to, aby se orientovaly na výkon, aby dychtily po vítězství.

A zřejmě to funguje. Norsko, které má něco přes pět milionů obyvatel, bylo na posledních olympijských hrách nejúspěšnější zemí, získalo 39 medailí. A ještě jedna zvláštnost: Úspěšní olympionici nedostávají žádné prémie, protože norští sportovní funkcionáři mají za to, že „prémie dělají z lidí něco, co by být neměli“.

Český opak

Michal Komárek: Státní maturitu možná vůbec nepotřebujeme

Státní maturita (ilustrační foto)

Státní maturita má v současné podobě mnoho problémů a je zřejmé, že by se měla změnit.

V mnohém je to pravý opak toho, co se děje v českých školách. Z mezinárodních srovnání v rámci zemí OECD vyplývá, že čeští žáci chodí do školy vůbec nejméně rádi. Necítí se ve škole dobře. A na další dvě témata znovu upozorňují aktuální diskuse.

Jedna se každoročně rozhoří v souvislosti s vysvědčením. Kritici tradičního známkování tvrdí, že tento systém dokáže dítěti vzít vnitřní motivaci a radost z učení už během několika týdnů. A zbude vnější motivace, učení se pro „prémii“, orientace na výkon. Přestává být samozřejmé, oč v učení jde. Něčemu porozumět, nebo získat odměnu v podobě dobré známky?

Druhá diskuse se točí kolem selektivnosti českého školství. Tu by chtěla podle svého programového prohlášení omezit nová vláda. Hlavním tématem jsou tady tradičně víceletá gymnázia. Už v deseti letech se děti ocitají na křižovatce, která může významně ovlivnit jejich budoucnost. 

Prohloubení sociální nerovnosti

Kdo může za chyby v maturitních testech? Asi selhal lidský faktor, přiznává nová ředitelka Cermatu

Michaela Kleňhová

Letošní ročník státních maturit skončil špatně nejen pro velkou část studentů, ale také pro ředitele Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání (Cermat) Jiřího Zíku.

A je to několikanásobně začarovaný kruh: Děti utíkají na gymnázia před nízkou kvalitou druhého stupně základních škol, čímž se jeho kvalita dále snižuje. Stát se přitom nemá ani k tomu, aby omezil víceletá gymnázia, ani k tomu, aby masivně investoval do základních škol.

A za druhé: Na víceletá gymnázia odcházejí především děti bohatších, vzdělanějších, ambiciózních rodičů. Na základní škole zůstávají ti, kteří mají podporu rodiny menší. A méně kvalitní škola nedokáže hendikep vyrovnat. Vzdělávací systém tak prohlubuje sociální nerovnost. 

Předčasná specializace, všeobecná otrávenost, tlak na výkon, selekce… Podle norských a islandských sportovců je to nejkratší cesta k vyhoření a neúspěchu.

autor: Michal Komárek
Spustit audio