Média je lepší si kupovat než vlastnit. Většina politiků už to ví, tvrdí ředitel Empresa Media

5. červen 2017

Před pár dny se Evropský parlament zabýval možným politickým zneužíváním médií v Česku. Diskuze trvala asi hodinu a nepřitáhla velkou pozornost. „O svobodu slova není třeba mít obavy,“ ujistil v pořadu Pro a proti výkonný ředitel vydavatelství Empresa Media Daniel Köppl.

Köppl prý chápe obavy kolegů z menších okolních států, jako je třeba Slovensko, kde je koncentrace vlastnictví opravdu dramatičtější než v Čechách.

„Žádný majitel nemůže nechat médiím svobodu. To je iluze, která je jedním z největších neduhů v českém prostředí. Majitel přece kupuje něco vždy s vidinou zisku, který nemusí být jen ekonomický,“ říká ředitel.


Je velmi transparentní, když Andrej Babiš přizná, že média má, vlastní a nějak i ovládá. Představa, že když nebude mít média, bude méně nebezpečný, je naivní. Většina politiků ví, že daleko lepší než média vlastnit, je kupovat si je. Daniel Köppl

Podle něj dávno víme, že neplatí, že když novinář něco řekne, veřejnost si to myslí. „Protože médií je víc, názorů také. A majitel má právo ovládat a řídit vydavatelství nebo televizi, to je přece logické.“

„Je přirozené , že vlastník promítá své představy o světě do médií, a je otázka, jestli najde publikum, nebo nenajde. Ale představa, že si koupím médium, začnu v něm hlásat svou pravdu, a všichni to tak pochopí, to prostě není pravda,“ tvrdí Köppl.

Publicista, scénárista a člen platformy Svobodu médiím David Smoljak připomíná, že všechny svobody jsou vždy v latentním ohrožení. „Ohrožení svobody tisku u nás necítím teď jako palčivý problém, ale do budoucna takové nebezpečí určitě existuje.“


Určitě je lepší, když jsou karty odkryté, transparence je skvělá věc. Ale propojování mediálních, ekonomických a politických zájmů na takové úrovni je nebezpečné jen samo o sobě, a poškozuje jak politiku a ekonomiku, tak i média, protože se vytváří dominance, která škodí trhu. David Smoljak

„Zvláště tištěná média prožívají krizi, která se neprojevuje v tom, že by zanikla, ale že si je koupí nový majitel ne proto, aby měl větší zisk, ale nástroj pro získání větší moci. K tomu dochází ve střední Evropě velmi často.“

Řada nových majitelů českých médií se netají tím, že si média nepořídila proto, aby jim generovala zisk, ale aby jim generovala vliv. „Andrej Babiš řekl naprosto explicitně, že koupil Mafru proto, aby konečně psala pravdu, a myslel nepochybně o něm," říká Smoljak.

Další majitelé chápou zase nákup média jako bezpečnostní akvizici, soudí publicista. „Padl i výraz atomový kufřík, tedy když vystřelíte vy na mě, vystřelím i já na vás.“

„Přesto vyšla z debaty v Evropském parlamentu Česká republika velmi dobře. Všichni poslanci konstatovali, že je v dobré kondici a věří, že si dokážeme s tímto problémem poradit sami,“ shrnul vyhlídky českého mediálního prostředí David Smoljak.


autoři: ves , oci
Spustit audio