Matematik: Povinná maturita z matematiky podpoří biflování, ne tvořivé myšlení

15. prosinec 2014

Stane se povinná maturita z matematiky spásou upadajícího technického vzdělání, nebo bude naopak intelektuálním kladivem na děcka, jak tvrdí didaktik matematiky Jan Hejný?

„Zastupujeme tu výrobní sféru, která je postavena na exaktnosti a kvalitě,“ představil svou pozici v pořadu Pro a proti odborník na vzdělávání při Svazu průmyslu a dopravy Miloš Rathouský.

Ten zastupuje obecný zájem, aby žáci, „a naši budoucí zaměstnanci, byli připraveni nejen po stránce všeobecně vzdělávací, ale i po té odborné.“

Požadavek povinné maturity z matematiky naráží na celkový problém toho, jak se na českých školách tato disciplína vyučuje.

Současná výuka matematiky žáky a studenty podle Rathouského tvořivosti učí, ale navzdory systému. „Tato kvalita je dána právě kvalitou učitelů, nikoli tím, jak je systém nastavený.“


Rathouský: „My neadorujeme současný způsob výuky matematiky, a jsme přesvědčeni, že většinou je matematika vyučována špatně, ale to neznamená, že nebudeme hledat cesty k tomu, jak výuku zlepšovat, a to nejen skrze nastavení limitů, ale i skrze metody, které jejich splnění vedou.“

Matematik Oldřich Botlík má výhrady právě k metodám, jakým je dětem předmět ve školách předkládán.


Botlík: „Největší problém je v představě, že když něco uděláme povinně pro žáky, tak se zlepší jejich výsledy. To je kardinální omyl, který povede ještě k většímu biflování matematiky, a k jejímu vstřebávání způsobem, který mi jako matematikovi vadí.“

Podle něj je v tuto chvíli jedinou cestou ze slepé uličky špatně vyučované matematiky rozvolnění způsobu výuky. „Donucovací prostředky v pedagogice evidentně selhávají.“

„Vzdělávání na základní škole se u nás chápe jako první fáze výroby profesorů, a bohužel učňové se chápou jako nutný odpad, který v této první fázi vzniká,“ kritizoval ranou segregaci žáků ve výuce Botlík.

Také požadavky matematického vzdělání, jak jsou formulovány, vůbec nezmiňují aspekty, které matematik považuje za hlavní, a které by měli ocenit právě budoucí zaměstnavatelé.

„Kdybych hledal zaměstnance, hledal bych někoho, kdo je nejen přesný, ale i tvořivý, iniciativní, podnikavý a schopný přijímat výzvy. Všechny požadavky formulované v očekávaných výstupech ze základní školy v matematice jsou jenom požadavky na zvládnutí toho či onoho z matematického aparátu,“ shrnul své výhrady k výuce matematiky na českých školách Oldřich Botlík.

autoři: tpa , oci
Spustit audio