Martin Ježek: Turistická sezona v Chorvatsku začala špatně

18. červenec 2013

Na chorvatských dálnicích chybí od počátku sezony na 400 tisíc cizích aut. S takovým údajem přišla policie ruku v ruce s provozovateli dálnic. V turistickém ruchu se ta zpráva postarala téměř o paniku. I když je nutno takový údaj brát spíš jen jako indikátor než jako tvrdá data, číslo to není malé. Může jít až o milion lidí, což při začínající sezoně nevěští nic dobrého.

A to zvlášť ve světle, že Chorvatsko je především automobilovou destinací. Jediné, co může zmírnit negativní efekt takového poklesu, je úspěch chorvatských letišť. Zvlášť některá se chlubí výrazným nárůstem počtu odbavených cestujících – letiště v Zadaru registruje až o 30 procent více cestujících než vloni. Přesto se odborníci shodují, že letecká doprava bilanci nemůže zachránit. A tak se podnikatelé a funkcionáři v cestovním ruchu utěšují prostou myšlenkou: nemá cenu chodit pořád s počítadlem v ruce a dělat čárku za každé auto, které projede mýtnicí a za každého hosta, který přijde na recepci. Důležitý je peněžitý profit na konci a ten se teprve ukáže.

Stav na terénu však dokumentuje to, co naznačují čísla. Stačí pohled do trajektového přístavu. Na linkách ze Splitu na dalmátské ostrovy je samozřejmě větší provoz než mimo sezonu, ale prakticky se motoristovi nemůže stát to, co bylo v minulých sezonách pravidlem. A to, že se s autem nevejde ani na první a leckdy ani na druhou loď. Byly doby, kdy místní nechávali auto na ostrově, aby neriskovali, že se s ním nedostanou na trajekt. Takové nebezpečí přinejmenším v prvních týdnech této sezony, prostě nehrozí. To je projev propadu počtu aut odbavených aut na dálničních kasírkách, jak se o tom zmiňovali správci dálnic a policie. A tak přicházejí stížnosti podnikatelů v cestovním ruchu například na ostrově Korčula. Cituje je deník Slobodna Dalmacija. Výzva je jasná: trajektové lístky na ostrovy jsou příliš drahé. Sice stojí stejně jako vloni, ale problém podnikatelé pociťují právě teď. Pokud to nevyřešíme, vzkazují podnikatelé z dalmatského ostrova, nebude špatná jen tato sezona, ale i ta příští.

Žádná velká fronta na trajekt není ani na nábřeží v hlavním městě českých turistů, v Makarské. I tam je na první pohled vidět, že je tu najednou o trochu víc místa než dřív. Kdo by nepamatoval doby, kdy na makarské riviéře rekreant musel vstát brzo ráno a jít dát ručník na pláž, aby si měl kam lehnout….. . A teď – zbytečná starost. Průvodci říkají – samozřejmě s výhradou, že jde o subjektivní hodnocení – že hosté viditelně ubyli, že začátek loňské sezony byl o poznání strmější. Alespoň v první polovině července tu ubyli zrovna čeští hosté. I když hotely jsou plné jako každý rok, v soukromém ubytování naopak stále ještě zbývá místa. Hosté rezervují později a do apartmánů jich podle ubytovatelů přijíždí o něco méně. Méně je například i turistů z Velké Británie. Naopak Chorvatsko v poslední době čím dál více objevují hosté ze Skandinávie.

I když je nejlepší počkat, jak dopadne sezona jako celek, místní ta alarmující čísla už teď nutí k zamyšlení. Totiž, v prostém ležení na pláži, pojídání pizzy a ve výletech autobusem na Plitvická jezera, do Mostaru a do Dubrovníku, asi budoucnost turistiky na Jadranu netkví. Turisty nebaví ani drahé restaurace s průměrnou kuchyní a mizernou obsluhou. Pořád tu chybí dobrá gastronomie, kterou místní drží v přísné tajnosti, chybí krásy vnitrozemí ostrovů i vnitrozemí, chybí aktivní odpočinek a chybí delší sezona. A jedna výzva hostů v nedávném průzkumu by se též neměla přehlédnout: Podle většiny z nich, Chorvatsko by mělo zlevnit. Ale to už vyřeší krize.

autor: Martin Ježek
Spustit audio