Martin Fendrych: Cizinka na gynekologii

20. květen 2014

Jedna žena, která se stará o cizince, mi vyprávěla, co nedávno při své práci zažila. Doprovázela do velké pražské nemocnice cizinku. Ta neumí dobře česky, měla vážné zdravotní potíže, krvácela a obvodní lékařka ji poslala na gynekologii. Na ultrazvuk.

Ta žena s cizinkou, se svojí klientkou, čekaly v čekárně. Když byla některá z pacientek vyvolána, šla nejprve do kabinky, tam se svlékla, a pak musela před očima ostatních čekajících pacientek od pasu dolů nahá na prohlídku. Poněkud zvláštní praxe. Potupná.

Také cizinka musela jít dole bez – nenosí nikdy sukně. Žena, která ji přivedla, šla za ní, aby pomáhala s dorozuměním. Sestra v ordinaci řekla, že číslo pojišťovny na kartičce pojištěnce nesouhlasí s číslem na doporučení ošetřující lékařky. Než doprovázející Češka stačila vysvětlit, že její klientce nedávno přidělili nové rodné číslo, a že karta pojištěnce je v pořádku, doktor začal vykládat, že „průkazka je falešná“, že „takhle to dělají všechny“, že „chodí na jednu legitimaci“, a tak dále.

Doprovázející žena se okamžitě ohradila a vysvětlila, že cizinka má platnou kartu pojištěnce. Lékař však jako by ji neslyšel. Dál si vedl svou, že ženy této národnosti „chodí vždycky na jednu legitimaci“. Ani ho nenapadlo se cizince omluvit. Ta přitom byla ve stresu, měla strach, jak vyšetření dopadne a jaké budou následky krvácení.

Žena pak napsala do nemocnice stížnost. Stěžovala si na zacházení s pacientkami, jež před ostatními nedobrovolně defilují s nahými zadky, i na chování lékaře, který cizinku automaticky, bez ptaní zahrnul mezi podvodníky a nenechal si to vymluvit. Ředitel organizace, která se o cizinku stará, poslal stížnost přednostovi kliniky a ředitelce oné velké nemocnice. Slušně požádal o nápravu.

Žena, která mi to vyprávěla, čekala, že z nemocnice napíší něco jako: Omlouváme se, zařídíme, aby se nic podobného neopakovalo. Místo toho následovala série telefonátů. Volala ředitelka, přednosta gynekologie, oddělení stížností. Že to vyšetří. Že budou zjišťovat, co se vlastně stalo, a pokud to není pravda, že si budou oni sami stěžovat na doprovod cizinky. Přednosta kliniky rovnou vzkázal ženě, která se o cizinku stará, že si na ni bude stěžovat.

Je to takové pěkné české řešení nepříjemné situace: na stížnost odpovědět další stížností. Nikdy nepřiznat chybu. Protože nejlepší obrana je útok.

autor: Martin Fendrych
Spustit audio

Více z pořadu