Martin Fendrych: Angličtinu nebo jiný světový jazyk od 1. třídy?

28. duben 2025

České školství je jeden pokus za druhým. Teď základní školy přepisují rámcové vzdělávací programy, které ministr školství Mikuláš Bek (STAN) představil loni na konci roku. Jednou ze změn je povinná výuka angličtiny od 1. třídy. Dnes se cizí jazyk učí až od třetí. Nová povinnost začne od září 2027. Pokud to však školy stihly, mohly začít už letos.

Čtěte také

Drobná vada: Zapomnělo se na speciální školy, které už dnes učí jiný cizí jazyk od 1. třídy. Vada byla odstraněna, začnou s angličtinou od třetí třídy. Další jazyky byly redukovány na tři, němčinu, francouzštinu a španělštinu.

Je správné s angličtinou začít od 1. třídy? Určitě, to je asi první, co vás napadne. A nejste sami. Společnost Ipsos provedla pro nakladatelství Fraus Klett průzkum, který potvrzuje, že většina angličtinu od první třídy vítá. Dvě třetiny jsou pro, což je v době těsných výsledků hodně. Proti je celkem 31 procent dotázaných.

Rodiče s tím souhlasí, většinou

Ipsos kladl i jiné otázky. Z nich plyne, a to je překvapivé, že 71 procent respondentů je s kvalitou výuky angličtiny na prvním stupni základky spokojených, 30 procent dokonce velmi spokojených.

Čtěte také

Oceňují kvalitní učitele, interaktivní hodiny a moderní učební pomůcky. Negativních zkušeností mají dotázaní málo, dohromady jen deset procent. Naopak nedostatek kvalitních učitelů vidí 44 procent odpovídajících, což je poněkud v rozporu s 71 procenty spokojených.

Podle plánů ministerstva školství by žáci v 9. třídě měli dosáhnout úrovně angličtiny B1. Podle mě je to po devíti letech výuky málo. B1 znamená, že žák dokáže vyjádřit názor v minulém, přítomném a budoucím čase, rozumí mluvené konverzaci a píše delší odstavce. Měl by být s to sledovat filmy v cizím jazyce a hovořit o různých tématech.

Průzkum ukázal, že většina dotázaných uvažuje rozumně, jsme země Evropské unie, cizí jazyk potřebujeme, angličtinou se dá dorozumět prakticky všude.

Problém plánu? Kvalitních učitelů jazyků je málo, výuka často zastaralá. To pochopíte, když víte, jak se učí na jazykových školách. Taky chybí rodilí mluvčí, a ti mohou žáky naučit správně vyslovovat.

Druhý jazyk je na děti moc...

Část jazykářů však vidí další problém, a tím je povinnost začít ve 3. třídě učit druhý cizí jazyk. Učitelka ze speciální jazykové školy mi řekla, že dvě řeči jsou moc: „Pokud by se naučili dobře buď anglicky, nebo německy, bylo by to skvělé. Teď často pořádně neumějí ani jeden jazyk.“

Martin Fendrych

Podobně uvažuje exministr školství Robert Plaga (za ANO). Řekl: „Pokud bych byl ministrem, povinný druhý cizí jazyk pro žáky bych zrušil. Nechal bych pouze povinnost, že ho školy musí nabízet. Aby si ho nemusely povinně vybírat děti, které by se chtěly profilovat jinam, ty by si vybraly něco jiného. Je to podloženo odborným názorem, který tady byl a který jenom Mikuláš Bek nerespektoval.“

Přijde mi rozumné druhý jazyk nabízet a nenutit. Pokud se změní vláda, zřejmě se změní i tato čerstvá školská změna.

Autor je spolupracovníkem deníku Forum 24

Spustit audio