Máme zastaralé a předimenzované učivo, přiznává ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal

Na řadě základních a středních škol se dnes rozdávala vysvědčení. „Letošní vysvědčení by se měla zaměřit na komplexnější výpověď o tom, jak žák ke vzdělávání přistupoval, a to zejména v období, kdy byla výuka ve školách přerušena,“ říká v rozhovoru s Vladimírem Krocem Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor.

Kvůli pandemii koronaviru musely letos české školy zavést distanční výuku. Jejím cílem prý nemělo být ani tak důsledné dodržování prezenčních vzdělávacích plánů, jako spíš udržení návyků spojených se školní prací. „V této formě vzdělávání méně znamená více,“ vysvětluje Tomáš Zatloukal.

„V našich školách umíme velmi dobře předávat žákům znalosti, ale v jejich aplikaci v různých situacích významně zaostáváme. To je velký handicap při získávání nových, komplexnějších znalostí, tím se vzdělávání zpomaluje,“ dodává. 

Do jádra vzdělávání patří základní matematický aparát nebo základní gramatika. Na tomto základu pak můžeme stavět výběrové učivo.
Tomáš Zatloukal

Školní vzdělávací programy jsou podle něj předimenzované. Nedávno na to upozornil i ministr školství Robert Plaga. „Rámcové vzdělávací programy jsou 15 let staré a jejich výstupy už nereflektují společenský a technologický pokrok!“ upozorňuje ústřední školní inspektor.

Bude do budoucna třeba proškrtat rozsah učiva, tedy rámcové vzdělávací programy? A zůstanou prvky distančního vzdělávání ve výuce i nadále? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vladimír Kroc , als
Spustit audio

Související