Máme tu chytré lidi, dodejme jim odvahu, zve na Týden inovací ředitel organizace ELAI

9. květen 2018
Lukáš Sedláček

Týden inovací je každoroční celorepubliková událost, která se snaží podporovat inovace. O letošním ročníku, který se bude konat od 14. do 20. května, hovořil v Magazínu Leonardo Lukáš Sedláček, zakladatel a ředitel organizace European Leadership and Academic Institute, která je pořadatelem akce.

„Talent na poli inovací v Česku máme. Máme teď i vyspělou ekonomiku, ale podpora inovací je ve srovnání s Evropskou unií stále podprůměrná,“ uvedl ředitel.

Podle něj inovace nejsou v České republice téma, takže ani politici na něj neslyší. „Inovace nepatří ale jen do laboratoří, je to jakýkoli nový způsob uvažování o čemkoliv.“

V České republice máme prý inovátorů dost. „Třeba Miroslava Sedláčka z ČVUT, který dokázal svou turbínu pěkně uplatnit v praxi nebo Jana Procházku a jeho lithiové baterie a mnoho dalších.“

Zahájení Týdne inovací proběhne 14. května a bude následovat 111 doprovodných akcí po celé republice. „Na hlavní událost jsme pozvali řečníky z celého světa,“ dodal Sedláček.

„Mezi pozvanými bude například robotka Sophia hongkongské firmy Hanson Robotics, dále experti z izraelských start-upů z oblasti umělé inteligence s názvem Cortica nebo projekt ReWalk s robotickým exoskeletonem, který umožní lidem upoutaným na vozík chodit.“

Máme tu chytré a vzdělané lidi, ale je potřeba jim dodávat odvahu, sebedůvěru a sebevědomí. Týdnem inovací chceme podpořit lidi, aby se inovacím věnovali, a zároveň vyzdvihnout ty, kteří už talent mají, aby se neschovávali v koutě, ale předvedli, na co přišli, nebáli se jít ven a propagovat to.
Lukáš Sedláček

Tématem budou také třeba lokální kryptoměny nebo start-up OrCam, který dodává zrak nevidomým.

„Naším cílem je zasáhnout širší veřejnost, firmy, běžící startupy, OSVČ a všechny zájemce o inovace, a poskytnout jim co nejvíce možností, na co se podívat.“

Čeští inovátoři mají šanci v zahraničí obstát, ale podpora ze strany státu je stále chabá. „A protože také chybí spolupráce akademického sektoru s komerční sférou, je komercionalizace vývoje těžká.“

„Pokud máte inovaci a potřebujete velké finance, je to v Česku obtížné. Ale když se to podaří, je možné obstát i v mezinárodní konkurenci. Tam je ale mnohem silnější marketing a PR, takže přístup musí být více megalomanský,“ doporučil současným i budoucím inovátorům Lukáš Sedláček.