Malý, ale významný krok - saúdská monarchie poprvé pustila k volbám ženy

17. prosinec 2015
V poslední generaci řada žen absolvovala střední a vysoké školy, vstoupila na pracovní trh, do akademického světa, dokonce si založila vlastní firmy a nyní vstoupily do politiky

O víkendu to bylo to vůbec poprvé, co se voleb v Saúdské Arábii zúčastnily i ženy. V zemi, kde nemají ani základní občanská práva, uspěly v hlasování o složení obecních rad nejméně tři.

Dvě podnikatelky zasednou do obecní rady v Džiddě a kandidátka, která porazila sedm mužů a tři ženy, v Mekce, svatém městě islámu. Znalci přitom ženám nedávali téměř žádnou šanci.

Obyvatelky ultrakonzervativní monarchie bojují o možnost podílet se na veřejném dění velmi dlouho. Letos je to ale vůbec poprvé, co konečně dosáhly svého. Podařilo se jim alespoň prosadit právo volit a kandidovat. O 284 míst v obecních radách tak kromě milionu mužů bojovalo i 130 tisíc žen.

„Je to přelomový okamžik,“ čteme v komentáři na serveru německé stanice Deutsche Welle. Ženy, které byly tento víkend zvoleny do obecních zastupitelstev v Saúdské Arábii, se budou už brzy podílet na správě a rozvoji měst a obcí. A na nedostatek práce si určitě nebudou stěžovat.

Čtěte také

Je to dobrý krok, z mnoha důvodů. Zaprvé proto, že to dává každé ženě, která zasedne v jednom z obecních zastupitelstev, další důvod k žití. Ženská polovina saúdské populace je stále obětí tvrdého režimu.

Muslimské ženy (ilustrační foto)

Je pravdou, že mnohé ženy pracují jako učitelky, lékařky, zdravotní sestry a sociální pracovnice. Stále početnější podnikatelky, umělkyně, spisovatelky nebo vědkyně se už na veřejné scéně etablovaly. Ale téměř všechny patří k tamní elitě. A je jich stále málo.

Ostatní se musí smířit s tím, že do veřejného života nezasáhnou. Svědectví u soudu od ženy má jen poloviční váhu než svědectví muže. Stále nesmějí řídit auto. Černá je jediná barva, která přichází v úvahu při výběru oblečení. A polygamie je v zemi stále běžným a tolerovaným jevem.

Parfém, občasný záblesk výrazně nalíčených očí – i to lze chápat jako výraz odporu. Stejně jako velkou oblibu západního luxusního zboží či řízení auta na soukromém pozemku nebo v poušti, kam oči přísného režimu nedohlédnou.

Čtěte také

„Jsou to pokusy, jak zpochybnit rigidní puritánství, ale také smutnou bezmoc a ztrátu životní energie,“ soudí komentátor Deutsche Welle. Fakt, že Saúdky zaujmou pozice v obecních zastupitelstvech je vítanou změnou také proto, že tento trend pomůže zatlačit náboženské instituce do defenzívy.

Muslimské ženy v nikábu

Ženy jsou přitom v tomto zakletém světě terčem pozornosti. Odhaduje se, že v první polovině 20. století náboženští učenci vydali více než třicet tisíc závazných verdiktů v záležitostech, týkajících se i těch nejintimnějších sfér života žen, jako jsou manželství, osobní hygiena či zdravotní problémy.

Neexistuje oblast, kde by zbožní muži nevyužili dosud silného vlivu. Důvod jejich úsilí je jasný: jednou z cest, možná tou hlavní, jak ovládat společnost, je ovládat ženy. A cílem je udržet společnost zticha. Nynější obecní volby ale představují krok odlišným směrem.

Jsou ale také paradoxně jedním z důsledků atentátů z 11. září 2001, kdy saúdští teroristé nasměrovali letadla na newyorské Světové obchodní centrum a další cíle. Od té doby mezinárodní nátlak na Rijád zesílil.

Čtěte také

Saúdská Arábie musela přijmout řadu represivních opatření vůči extremistickým ideologiím. Ženy jsou znovu v centru dění. A jejich postavení je zrcadlem stavu celé společnosti. V saúdském kontextu to znamená více svobody pro ženy samotné, ale také další z kroků směrem k omezení fundamentalismu.

V tomto ohledu může být přiznání práva volit a kandidovat posuzováno jako výraz silně regulované demokratizace. Je to ale stále jen malý segment demokratizace. „O zásadních politických a společenských záležitostech budou i nadále v jedné z nejkonzervativnějších zemí světa rozhodovat muži,“ uzavírá Deutsche Welle.

Zpracováno ze zahraničního tisku.