Mají být domácí úkoly dobrovolné? Bez procvičování si děti některé základní dovednosti neosvojí

17. říjen 2018

Domácí úkoly nepovažují odborníci ani zástupci škol za zásah do soukromí rodin.

V pořadu Co vy na to jsme řešili, zda mají školy dávat domácí úkoly. Podle psycholožky z Krajské pedagogicko -psychologické poradny v Uherském Hradišti Vladimíry Šmídkové jsou věci, které si děti bez procvičování neosvojí. 

„Je to násobilka nebo vyjmenované slova,“ říká Šmídková s tím, že je důležité, aby úkoly pomáhaly přenášet dovednosti do praxe a vedly k samostatnosti dětí.

S tím souhlasí i zástupkyně ředitele pro 1. stupeň v Základní škole Mikoláše Alše ve Zlíně Kateřina Soukupová.

„Domácí úkoly jsou nutné v základní předmětech. Dobrovolné úkoly jsou pak vhodné třeba v literatuře nebo hudební výchově,“ uvádí Soukupová s tím, že domácí úkoly jsou součást kvalitního školního vzdělání. A proto jsou podle ní i tresty za neplnění úkolů v pořádku.

Podle Vladimíry Šmídkové nejsou domácí úkoly zásahem do práva rodiny na soukromí. „Je to prolnutí světa školy a rodiny, dochází k jejich propojení,“ říká Šmídková. Podle ní musí být ale úkoly přiměřené, nesmí děti nadměrně zatěžovat.

Psycholožka je přesvědčena, že děti by neměly mít úkoly na prázdniny nebo víkendy. „To jsou chvíle, kdy by si děti měly odpočinout,“ říká Šmídková.

autor: Saskia Mišová
Spustit audio

Související