Lukáš Jelínek: Na spor o Pocheho doplácí zahraniční politika

9. červenec 2018

Nalezení plnohodnotného ministra zahraničních věcí, jenž se bude svému úřadu věnovat čtyřiadvacet hodin denně, aniž by se zatěžoval problémy jiného resortu, je důležité hned z několika důvodů. Nejčastěji jsou zmiňovány dva: ústavní a vnitrostranický, týkající se ČSSD.

Do omrzení by mělo být opakováno, že prezident musí jmenovat ministra, kterého mu premiér navrhne. V roce 1998 to Miloš Zeman chápal a sám aktivně prosazoval. Je snad Andrej Babiš proti němu muší váha a politický nýmand?

Sociální demokraté zase musí ukázat, že pět členů vlády, které si s ANO vyjednali, nikoli tedy čtyři jako dnes, odškrtává jednu programovou prioritu za druhou a nevysiluje se otázkami, kdo, kde a na jak dlouho bude sedět.

O postu ministra zahraničí bych mohl uvažovat. S KSČM v koalici bych měl problém, říká Poche (ČSSD)

Miroslav Poche

V médiích se v posledních dnech spekluje, že by Miroslav Poche mohl být kandidát ČSSD na post ministra zahraničí. Ve středu večer po jednání hnutí ANO a ČSSD řekl Jaroslav Faltýnek, že si ČSSD vybrala právě ministerstvo zahraničí. 

Neméně podstatné ale je, aby pevně na nohou stála česká diplomacie. V Evropě se vedou vášnivé debaty o řešení migrační krize, započala celní válka mezi EU a Spojenými státy, pro starý kontinent se hledá místo v globální bezpečnostní i ekonomické architektuře. Česká republika je sice jen středně velkou zemí, avšak s dlouhou a úspěšnou diplomatickou tradicí. Od Jiřího z Poděbrad, přes Edvarda Beneše a Jana Masaryka až po prvního polistopadového ministra Jiřího Dienstbiera.

Důvěra mezi premiérem a ministrem

Na obsazení Černínského paláce mělo Česko většinou štěstí. Ne náhodou jsme vnímáni jako spolehlivý partner a ministři zahraničí se vesměs těšili značným sympatiím veřejnosti.

Lubomír Zaorálek, který šéfoval diplomacii do loňského roku ve vládě Bohuslava Sobotky, se už v roce 2014 nechal slyšet, že hodně záleží na dělbě práce mezi premiérem a ministrem. Když mezi nimi panuje důvěra, má ministr autoritu doma i navenek a může ledacos prosadit.

Jejich symbióza podtrhuje skutečnost, že za zahraniční politiku zodpovídá vláda a prezident to musí respektovat. Aby se však Miloš Zeman necítil být mimo hru, Sobotka i Zaorálek vedli s prezidentem časté konzultace, a to i o jménech velvyslanců, které hlava státu jmenuje. Sobotka se jinak soustředil na domácí agendu a Zaorálek měl volné ruce.

Babiš kontrolor

Po volbách se situace změnila. O ministru zahraničí Martinu Stropnickém jsme slyšeli málo. Události spíš glosoval, než spoluutvářel. Vznikl dojem, že premiér Babiš se v zahraniční politice spoléhá raději na sebe než na svého stranického kolegu. Hojně se k ní vyjadřoval a ostošest cestoval napříč Evropou. Věci týkající se Unie se řešily zejména na Úřadu vlády, kde má Babiš oporu ve státním tajemníkovi pro evropské záležitosti Aleši Chmelařovi, a resort zahraničí působil dojmem, že „přicmrndává” zejména v mimoevropských tématech.

Lukáš Jelínek

Jakkoli se dá Babišův zvyk mít věci pod kontrolou chápat, vždy je lepší, když premiér ponechá ministru zahraničí volný prostor, a ten na něm může realizovat jak priority dané zbarvením vlády, tak strategie připravené stovkami odborníků, kteří se pohybují v různých patrech resortu.

V druhé Babišově vládě připadlo zahraničí sociálním demokratům. Tím spíš by bylo logické, kdyby si svůj prostor ohlídali jak vůči premiérovi, tak vůči prezidentovi. Zatím se jim to moc nedaří. Jedním z praktických důsledků je střídání na ambasádě ve Francii, o němž jako první informoval server Aktuálně.cz. Teprve nedávno tam nastoupil Sobotkovou vládou jmenovaný profesor Petr Drulák, uznávaný zahraničněpolitický expert. Teď jej střídá Petr Fleischmann, jehož proslavil mediální byznys, ale i přátelství s českým prezidentem. 

O důvod víc Černínský palác brzy stabilizovat. Jinak si zahraniční politiku rozparcelují Zeman s Babišem.

Spustit audio

Související