Lukáš Jelínek: Ani politické zboží se samo neprodá

12. prosinec 2018

Úspěch mívá vždy spoustu otců, zato neúspěch bývá sirotkem. V poslednéch dnech se v české politice otcové přemnožili.

V pátek schválila Sněmovna výrazné zvýšení příspěvku na domácí péči o postižené. Ti, co spadají do nejtěžší kategorie, se navíc dočkají šest tisíc korun a celkově budou brát 19 200 kurun měsíčně.

Potřebujeme zlepšit celé školství, ne mít obědy zdarma pro všechny, upozorňuje poslankyně Pekarová Adamová

Děti si mohou jednou za měsíc i vybrat oběd na přání, který jim v kuchyni připraví

ČSSD dlouhodobě žádá, aby se bezplatně najedly děti ve školkách a na 1. stupni základní školy. Nově premiér Andrej Babiš (ANO) přišel s návrhem obědů zdarma pro poslední rok školky a celou školu základní. Potřebujeme státem dotované obědy pro děti?

Senátní novela zákona o sociálních službách prošla dolní komorou bez náznaku odporu. A hned několik stran si za to zkusilo připsat zásluhy. Sociálně demokratický senátor Vladimír Plaček se bránit nemohl, není již mezi živými, a jeho poslanečtí kolegové Roman Sklenák a Alena Gajdůšková se raději těšili z výsledku, než aby do světa hlasitě vytrubovali svoji roli.

Jenže kdo se chce uhnízdit v srdci, ale hlavně v paměti voličů, musí k nim najít cestu dřív než druzí. V dnešní zrychlené době, v níž prim hrají sdělení skrze sociální sítě, to platí intenzivněji než kdy předtím.

Dokud zdanění finančních náhrad v rámci církevních restitucí léta neúspěšně vzývali komunisté, nikdo to nebral příliš vážně. Změna přišla s předvolební kampaní hnutí ANO. Andrej Babiš se pasoval do čela zápasu s nerovností a získal tím spoustu voličů, zejména těch, co dosud sympatizovali s komunisty a sociálními demokraty, pro sebe.

Odvaha a kontakt s voliči

Co na tom, že od voleb se staví ke zdanění náhrad zdrženlivěji, což přimělo KSČM svolat k tomuto bodu mimořádnou schůzi Sněmovny. Podstatné je, jak roli jednotlivých aktérů vnímají lidé.

Petr Honzejk: Školní obědy zdarma jako populistické opatření

Petr Honzejk

Nápad na plošné zavedení školních obědů zdarma podporuje premiér Andrej Babiš i koaliční ČSSD. V navržené podobě jsou školní obědy zdarma spíše populistické opatření. Jistě se bude líbit, podobně jako se líbí plošné slevy na jízdném pro důchodce a studenty. A jistě povede ke zvýšení podpory vládních stran. Ti, kdo v souvislosti s tímto typem politiky hovoří o projídání budoucnosti, nejsou daleko od pravdy. 

Proto jsou zásluhy za vyšší důchody či platy připisovány Babišovi. Stejně se to má se slevou na jízdné pro seniory a studenty. O slovenském příkladu kdysi nesměle hovořila ČSSD, jen se bála, jestli podobný nápad nebude pokládán za příliš radikální či dokonce populistický. Ve finále se jej ujal Babiš a – jak sám říká – dostává desítky děkovných dopisů.

Pod Tatrami také zavedli obědy pro školáky zdarma. Sociálně demokratická poslankyně Kateřina Valachová se jím nechala inspirovat a předložila ve Sněmovně návrh na bezplatné obědy pro děti v mateřských školách a v první třídě základních škol.

Premiér Babiš sice ještě nesepsal nic, ale médiím se už svěřil se záměrem dávat zdarma obědy všem žákům základních škol. Na rozdíl od Valachové s tím dobyl i titulní stránky tisku.

Jiří Leschtina: Gottwaldův duch žehná Filipově dani z církevních restitucí

Státní vyznamenání, Vladislavský sál, Vojtěch Filip

Nedlouho poté, co komunisté podrželi při hlasování o důvěře vládu Andreje Babiše, předkládají mu první nesmlouvavý účet.

Při sněmovním projednávání návrhu státního rozpočtu na rok 2019 zaznělo ve druhém čtení od opozičních zákonodárců mnoho návrhů, jak rychleji a více přidat na penězích učitelům. Podobně se kdysi i pravice snažila zastávat penzistů. Bez většího úspěchu.

Také opoziční náměty, jak posílit infrastrukturu v krajích, jdou vniveč. Stačí, aby do regionů vycestoval ministerský předseda, a už vzduchem létají miliardy. Po návratu do Prahy obyvkle říká, že jen mapoval lokální potřeby, ale občané míst, kde byl nadšeně přivítán, se již tou dobou radují, jaké že to investice k nim poputují.

Základem úspěchu hnutí ANO je nesporně politický marketing. Zná, co chtějí lidé slyšet a co Babišovi posílí oblibu. Ne vždy to stojí peníze, často jen stačí vzbudit dojem. Je to jako s těmi nablýskanými a ozdobenými krabicemi pod vánočními stromky v nákupních centrech. Jsou prázdné, ale účel – nalákat nás – splní.

Lukáš Jelínek

Vymlouvat se na marketing je ale málo. Babišovi nechybí odvaha a zjevně jej baví kontakt s voliči. Strany, které jsou ostýchavé a lépe se cítí v malostranských palácích, mohou chrlit jednu skvělou myšlenku za druhou. Co si ale neodpracují „venku“, to jako by nebylo.

Spustit audio

Související