Luboš Kreč: Škoda, spolehlivý dodavatel do wolfsburské kasičky
Na mladoboleslavskou Škodovku byli Češi vždycky hrdí, občas ale žehrali nad tím, že skončila v rukách německého koncernu. Její privatizační příběh je ovšem bez debat příkladem jednoznačného úspěchu, který vyniká i teď, kdy se celý Volkswagen složitě adaptuje v měnící se ekonomické realitě – a Škoda Auto jej drží nad vodou.
Pročítání kvartálních výsledků skupiny Volkswagen už dávno není nijak povznášející činností. Podobně jako další tradiční evropské automobilky i německý obr má problémy – tíží ho americká cla, klesající poptávka v Číně i bolavý přechod na elektromobilitu. To všechno tlačí hospodářské výkony firmy dolů.
Čtěte také
Za první devět měsíců roku 2025 mu globální dodávky osobních aut stouply o pouhé procento na 6,6 milionu vozů, stagnovaly mu tržby. A provozní zisk? Ten spadnul o více než polovinu na 5,4 miliardy eur. Prodeje meziročně klesly Audi, samotnému Volkswagenu a především Porsche. Právě výrobce luxusních sportovních aut táhne dnes celou skupinu dolů.
Spolehlivá značka
Naštěstí jeho problémy vyrovnávají mladoboleslavské výkony. Letošní prodeje Škodovce meziročně vyrostly o 15 procent na tři čtvrtě milionu vozů a náramně se daří především její elektromobilní dvojici Elroq a Enyaq, která patří mezi nejúspěšnější bateriová auta Evropy.
Ziskovost Škody dosahuje 9 procent, což je marže, o jaké si ostatní mainstreamové značky koncernu mohou nechat jen zdát. Na zisku celé skupiny se Škoda podílela více než třetinou.
Čtěte také
To je z historického hlediska nevídané. Škoda sice byla vždy spolehlivým dodavatelem financí do wolfsburské kasičky, ale nikdy v takové míře – v podstatě obsadila pozici trápícího se Porsche, protože právě ono bylo tradičně tou nejlukrativnější byznysovou částí holdingu. Žádná jiná značka ze skupiny Volkswagen letos nevydělala tolik, co Škoda – ani Audi, ani Seat, ani VW, ani Lamborghini nebo Bentley, natož Porsche.
Pamatujete ještě obavy o to, zda Volkswagen neudělá ze Škodovky levný brand? Že ji upozadí? Nic z toho se nenaplnilo, navíc sázka na prémiovější segment i v případě Škody zabodovala na výbornou – to, co ji táhne vzhůru, jsou modely jako Kodiaq, Superb či Enyaq, ze kterých jí zůstane v kapse víc peněz než z Fabií.
Příležitost k hrdosti
Svou roli hraje i to, že pořád je česká pracovní síla levnější než ta německá, takže výrobní náklady jsou v Mladé Boleslavi výrazně nižší než ve Wolfsburgu. Zároveň ale Škodě zafungoval uměřenější, střídmější a efektivnější přechod na elektromobilitu.
Zatímco Volkswagen i Porsche do ní skočili po hlavě a trápí se s ní, Škoda zvolila opatrnější, ale podle všeho vítěznou strategii.
Neznamená to, že by tím byl český automobilový průmysl zachráněný. To ani náhodou. Jen zběžná návštěva libovolné metropole na Západě ukáže, že čínská konkurence je tam čím dál agilnější a je jen otázkou času, kdy se to projeví na tuzemských silnicích a v tuzemských továrnách.
Nicméně Škoda Auto ukazuje, že přechod k elektromobilitě nemusí být jen důvodem k obavám, ale také příležitostí k hrdosti a optimismu. Modely Elroq a Enyaq vládnou evropským prodejům, celá firma zachraňuje finanční výsledky slavného Volkswagenu a je na dobré cestě obstát i do budoucna.
Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.

