Lidstvo udělalo další krok. Dokážeme odklonit vesmírné těleso z jeho oběžné dráhy

27. prosinec 2022

Poprvé v dějinách lidstva se podařilo změnit oběžnou dráhu planetárního tělesa. Tento úspěch ukazují data z mise sondy DART, která se koncem září strefila do asteroidu Dimorphos objeveného českými astronomy. Podle americké vesmírné agentury NASA tak první test planetární obrany dopadl úspěšně.

„Kdybychom objevili asteroid, který by mohl ohrozit Zemi a zároveň ho spatřili v dostatečné vzdálenosti, mohli bychom ho odklonit,“ řekl médiím Bill Nelson, ředitel americké vesmírné agentury NASA.

Snímky, které 25. září sonda DART odeslala před nárazem do asteroidu, ukázaly, že se trefila tam, kam měla.

Zpočátku ale nylo jasné, jestli náraz planetku skutečně odklonil. Odborníci si k pokusu vybrali tzv. dvojitý asteroid, který objevili čeští astronomové v roce 2003. Jeden oblet mu trval 11 hodin a 55 minut.

Jak uvedl Nelson, od nárazu DARTU astronomové měřili pomocí pozemských dalekohledů, o kolik se tato doba změnila. Sonda svým úderem zkrátila dobu Dimorphosu na 11 hodin a 23 minut. Tento údaj potvrdily na sobě nezávislé datové sady z několika dalekohledů a radarových měření.

Co bude dál?

Po srážce byla v dalekohledech vidět také oblaka, která by zřejmě mohla být zvířeným prachem. Vědci teď zjišťují další podobnosti.

„Kterým směrem se vyvržený materiál pohyboval, jak velké měl částice a kolik ho bylo? Týmy budou dopodrobna analyzovat novou oběžnou dráhu, jestli je kruhová nebo eliptická, jestli nemá výkyvy a jestli jsme samotným nárazem nerozkývali celý Dimorphos. Když se díváme na obrázky, napadají nás desítky otázek, na které bychom předtím vůbec nepřišli,“ uvedl ve videopřenosu NASA vědecký vedoucí programu DART.

Objevitel Dimorphosu Petr Pravec uvádí, že další výsledky mise bychom se měli dozvědět během příštího roku.

„Je zorganizovaná síť pozemských dalekohledů, které budou asteroid během týdnů a měsíců průběžně pozorovat. V plánování je značná míra flexibility. Nemáme to naplánováno úplně do detailu, spíš budeme vyhodnocovat průběžně získaná data a podle průběžných výsledků budeme upřesňovat, jak moc a kdy je potřeba ten systém, z kterých dalekohledů pozorovat,“ dodává Pravec.

Poslechněte si celý záznam, ptá se Martin Srb.

autoři: Martin Srb , vkry