Libor Dvořák: V Rusku chtějí znovu povolit reklamu na alkohol

10. leden 2015

Podle náměstka ruského ministra spojů Michaila Volina budou noviny a časopisy od samého počátku významně tratit na polygrafických pracích, pro něž se většina materiálu nakupuje na Západě. Výsledkem bude, že ceny novin a časopisů stoupnou o 30-50 %. Zhruba stejně pak poklesne objem reklamy v papírových médiích, přičemž u luxusních časopisů na křídovém papíře bude propad patrně ještě větší.

Pro stát v této chvíli existují dvě varianty záchrany ruského domácího periodického tisku: buď mu poskytnout přímou finanční podporu, anebo mu povolit větší výdělek, který by pocházel z reklamy. Nu a protože ruský stát peníze na podobnou podporu nemá anebo mít nechce, bude třeba jít onou druhou cestou.

Čtěte také

Jak soudí již zmiňovaný náměstek Volin, je třeba reklamní trh liberalizovat, právě i pokud jde o alkohol – v tomto případě nejen v tištěných médiích, ale i v televizích. Tento představitel ruského ministerstva spojů k tomu hned dodává, že zákaz tohoto druhu reklamy byl „populistický“, protože tato reklama se týkala převážně dražšího a drahého alkoholu, jehož konzumenti většinou nemají problém s nemírným požíváním ohnivých vod všeho druhu.

Mnohem ohroženější jsou prý ti ruští občané, kteří pijí nekvalitní samohonku, denaturovaný líh či dokonce čisticí prostředky, obsahující alkohol – a ti se reklamou na skotskou či francouzské koňaky rozhodně inspirovat nebudou, protože na něco takového jednoduše nemají.

Vodka

Reklama alkoholu v ruských médiích se začala omezovat už od začátku roku 2012 – nejdřív v rozhlase a televizi či na titulních a zadních stranách ilustrovaných časopisů a od 1. ledna 2013 i ve všech ostatních tištěných sdělovacích prostředcích.

Negativní důsledky se projevily velmi brzy – za první tři měsíce loňského roku příjem novin a časopisů z reklamy klesl o 10 %. Státní dumy tedy na návrh ministerstva spojů svá předchozí rozhodnutí zmírnila a od letošního 1. ledna se na ruském mediálním trhu opět objevila reklama na pivo a přírodní víno.

Čtěte také

Zajímavé v této souvislosti je, že zároveň se poprvé za poslední léta snižuje cena vodky: zatímco v roce 2012 půllitrovka stála 98, pak už cena prudce stoupala, loni dokonce dvakrát – nejdřív na 199 a pak dokonce na 220 rublů za láhev.

Letos bude nejlevnější vodka stát 185 rublů. Reakce na ruském internetu byla okamžitá a družná – no jistě, lepší bude, když národ pije, než aby ve zhoršující se hospodářské situaci vyrážel na protestní shromáždění do ulic. Inu, něco na tom bude.

autor: ldo
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.