Libor Dvořák: V Rusku chtějí znovu povolit reklamu na alkohol
Podle náměstka ruského ministra spojů Michaila Volina budou noviny a časopisy od samého počátku významně tratit na polygrafických pracích, pro něž se většina materiálu nakupuje na Západě. Výsledkem bude, že ceny novin a časopisů stoupnou o 30-50 %. Zhruba stejně pak poklesne objem reklamy v papírových médiích, přičemž u luxusních časopisů na křídovém papíře bude propad patrně ještě větší.
Pro stát v této chvíli existují dvě varianty záchrany ruského domácího periodického tisku: buď mu poskytnout přímou finanční podporu, anebo mu povolit větší výdělek, který by pocházel z reklamy. Nu a protože ruský stát peníze na podobnou podporu nemá anebo mít nechce, bude třeba jít onou druhou cestou.
Jak soudí již zmiňovaný náměstek Volin, je třeba reklamní trh liberalizovat, právě i pokud jde o alkohol – v tomto případě nejen v tištěných médiích, ale i v televizích. Tento představitel ruského ministerstva spojů k tomu hned dodává, že zákaz tohoto druhu reklamy byl „populistický“, protože tato reklama se týkala převážně dražšího a drahého alkoholu, jehož konzumenti většinou nemají problém s nemírným požíváním ohnivých vod všeho druhu.
Mnohem ohroženější jsou prý ti ruští občané, kteří pijí nekvalitní samohonku, denaturovaný líh či dokonce čisticí prostředky, obsahující alkohol – a ti se reklamou na skotskou či francouzské koňaky rozhodně inspirovat nebudou, protože na něco takového jednoduše nemají.
Reklama alkoholu v ruských médiích se začala omezovat už od začátku roku 2012 – nejdřív v rozhlase a televizi či na titulních a zadních stranách ilustrovaných časopisů a od 1. ledna 2013 i ve všech ostatních tištěných sdělovacích prostředcích.
Negativní důsledky se projevily velmi brzy – za první tři měsíce loňského roku příjem novin a časopisů z reklamy klesl o 10 %. Státní dumy tedy na návrh ministerstva spojů svá předchozí rozhodnutí zmírnila a od letošního 1. ledna se na ruském mediálním trhu opět objevila reklama na pivo a přírodní víno.
Zajímavé v této souvislosti je, že zároveň se poprvé za poslední léta snižuje cena vodky: zatímco v roce 2012 půllitrovka stála 98, pak už cena prudce stoupala, loni dokonce dvakrát – nejdřív na 199 a pak dokonce na 220 rublů za láhev.
Letos bude nejlevnější vodka stát 185 rublů. Reakce na ruském internetu byla okamžitá a družná – no jistě, lepší bude, když národ pije, než aby ve zhoršující se hospodářské situaci vyrážel na protestní shromáždění do ulic. Inu, něco na tom bude.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.