Letoun Solar Impulse 2 se vydal na cestu kolem světa

9. březen 2015

Letadlo na solární pohon Solar Impulse 2 se dnes ráno vydalo na pětiměsíční cestu kolem světa. Odstartovalo z Abú Dhabí a míří do Ománu. První etapa letu má trvat asi 12 hodin a je zhruba 400 kilometrů dlouhá.

„Myslím, že oba chápeme, jak je tato situace výjimečná, a jsme proto maximálně koncentrovaní. Zároveň ale cítíme čistou radost,“ řekl před startem jeden ze dvou švýcarských pilotů Solar Impulse 2 Andre Borschberg.

Cestou kolem světa chtějí s Bertrandem Piccardem dokázat, že se dá létat i bez využití fosilních paliv.

Během první etapy z Abú Dhabí do Ománu musí piloti vyzkoušet, zda všechny systémy letadla právně fungují. Na trase je čekají mnohem náročnější části, především přelety Tichého a Atlantického oceánu.

Úskalí je mnoho, od technických až po nebezpečí v podobě nepříznivého počasí, přibližuje ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář.

„Pro dva piloty, kteří se budou střídat v jednomístném letadlu, to bude především veliká psychická zátěž. Tvrdě trénovali na to, aby vydrželi o samotě nad oceánem pilotovat po dobu několika hodin i dní. Protože nejdelší úsek přes polovinu Tichého oceánu z Číny na Havaj bude trvat asi šest dnů,“ upozorňuje Kolář.

Letoun Solar Impulse 2 využívá pouze sluneční energii. Trasa kolem světa má měřit asi 35 tisíc kilometrů a povede ze Spojených arabských emirátů přes Indii, Čínu, přes Pacifik do Spojených států a potom přes Atlantik do Evropy a na Blízký východ.

Stroj by měl vzdálenost překonat ve 12 etapách, nepůjde tedy o let bez mezipřistání. V řídicím centru v Monaku ho bude sledovat zhruba 65 lidí, dalších asi 65 členů týmu pak poletí jako doprovod.

Dopravní letadla vydrží ve vzduchu 15 až 17 hodin, Solar Impulse 2 může letět až šest dní, srovnává ředitel České kosmické kanceláře. Maximální rychlost letounu je podle něj do 140 kilometrů za hodinu. Po západu slunce navíc zůstávají jediným zdrojem letadla baterie.

„Jsou tam čtyři velice výkonné a technicky dokonalé lítiové baterie. Ty jsou zásobovány elektrickým proudem ze slunečních panelů, které pokrývají obří plochu obou křídel s rozpětím přes 70 metrů. Jsou nabity a po dobu nočního letu, což bude většinou nad oceánem, se budou starat o to, aby čtyři motory fungovaly,“ vysvětluje Kolář.

Solar Impulse 2 je ve srovnání se svým předchůdcem větší, výkonnější a díky přetlakové kabině může létat výše. Bez doplnění paliva údajně vydrží ve vzduchu i celý týden.

Křídlo letounu je o něco větší než křídlo Boeingu 747 Jumbo Jet. Měří 72 metrů. Váha celého stroje ale odpovídá váze osobního auta, tedy zhruba 2,5 tuny. Materiály, ze kterých je letadlo vyrobeno, jsou tedy velmi lehké.

V Abú Zabí úspěšně testovali solární letadlo Solar Impulse 2, které se připravuje na cestu kolem světa
autoři: tpa , ako
Spustit audio