Letoun Solar Impulse 2 brzy odstartuje na cestu kolem světa

21. leden 2015

Progresivní solární letoun Solar Impulse 2 byl nedávno nákladním letounem Cargolux Boeing 747 dopraven do Abu Dhabi ve Spojených Arabských Emirátech, aby zde už brzy začal svoji na 12 etap rozdělenou průkopnickou cestu kolem světa.

Solar Impulse 2 je vůbec prvním pilotovaným letadlem na sluneční pohon, které je schopno být ve vzduchu nepřetržitě po několik dní za sebou. S letounem někdy zhruba do začátku března odstartují švýcarští piloti, buď Bertrand Piccard nebo Andre Borschberg. Letadlo urazí na své 12etapové cestě kolem světa asi 35 000 kilometrů, přičemž jeho rychlost se bude pohybovat mezi 50 - 100 km/h, což je obvyklá rychlost křižujících holubů. Nejtěžším prvkem této cesty bude pětidenní nepřetržitý přelet nad Tichým oceánem (jeho délka bude činit přes 120 hodin).

Z Abu Dhabi se letoun vydá směrem do Ománu a Indie, pak navštíví Mandalay v Myanmaru a před přeletem Tichého oceánu se staví na dvou místech v Číně. Po mezipřistání na Havaji doputuje Solar Impulse do Kalifornie a po následujícím přeletu Spojených Států zamíří z New Yorku přes Atlantik na nějaké místo ve Španělsku nebo v severní Africe. Svoje putování letoun zakončí opět na letišti v Abu Dhabi. Cesta bude celkem trvat asi pět měsíců, při pouhých 25 dnech čistého letu. To mimo jiné znamená, že hodně času si vyžádá průběžná údržba, opravy a kontrola stroje. Letoun je navíc pouze jednomístný, takže oba piloti se budou v jeho pilotním křesle muset střídat.

Čtyřmotorový Solar Impulse 2 (s typovým označením HB-SIB) je vlastně o něco větší, výkonnější a dokonalejší verzí svého předchůdce, který v roce 2012 překonal vzdálenost z Madridu do Maroka a v roce následujícím přeletěl napříč celé Spojené státy. Má rozpětí křídel 72 metrů, čímž se vyrovná dopravnímu letadlu Airbus A380, je přitom ale nesrovnatelně lehčí - váží pouhých 2300 kilogramů, tedy zhruba stokrát méně, asi jako běžné SUV.

Základním stavebním prvkem trupu a křídel je velmi lehká, dutá a vrstevnatá struktura podobná plástvi. Ta je vytvořena z pevných, uhlíkem vyztužených polymerních vláken. Na jeden metr čtvereční plochy křídel tak připadá pouze 25 gramů jejich hmotnosti - což je třikrát méně než v případě listu obyčejného papíru. Křídla a trup letounu jsou na svrchní ploše pokryta přes 17 tisíci fotovoltaickými články o ploše 270 metrů čtverečních. Tyto články dodávají motorům výkon až 17,4 koňské síly.

Zdroje: CNN, Scientific American, Phys.Org 1, Phys.Org 2, Phys.Org 3, Phys.Org 4, Singularity Hub

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio