Letiště Vodochody dostalo zelenou. Druhou Ruzyni Čechy nepotřebují, namítá starosta Kralup

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Letiště Vodochody

Letiště Vodochody je blíž rozšíření, dostalo totiž platný posudek vlivu na životní prostředí EIA. Podle mluvčího skupiny Penta, která je investorem projektu, by rozšíření mělo být hotové do sedmi let. Některé okolní obce ale proti rozšíření dlouhodobě bojují. Obávají se především nadměrného hluku, nárůstu dopravy a ohrožení podzemních vod. „EIA je prvním krokem k výstavbě, letiště ale musí splnit mnoho dalších podmínek. Věřím, že se lidé nezaleknou a proti rozšíření budou dál aktivně bojovat,“ říká senátor Petr Holeček zvolený za hnutí Starostové a nezávislí.

Pokud by k rozšíření letiště nakonec došlo, trvají jeho odpůrci na splnění několika požadavků, jedním z nich je orientace letové dráhy. Letadla by podle současného plánu měla startovat směrem na Kralupy nad Vltavou, takže by přes okolní obce létala ve velmi nízké výšce.


Pod startovací drahou jsou umístěny zásobníky tekutého plynu, což by v případě letecké nehody mohlo znamenat katastrofu pro okolní obce.Petr Holeček

Podmínkou je také vybudování sjezdu z dálnice D8 a obchvatu Prahy. V Kralupech nad Vltavou, kde je Holeček starostou, je totiž první silniční most ve směru od hlavního města a veškerá doprava mezi Vodochody a Letištěm Václava Havla v Ruzyni by směřovala tudy.

Investor s výtkami nesouhlasí

Petr Holeček v pořadu "Speciál" Martina Veselovského v Kralupech nad Vltavou

Podle investora je poloha letiště Vodochody výhodným kompromisem – je dostatečně blízko k Praze a hlavním silničním tahům, ale zároveň dostatečně daleko, aby jeho provoz neobtěžoval desítky tisíc obyvatel, jako je to v případě letiště v Ruzyni. Ve Vodochodech by se letiště dotklo zhruba 700 obyvatel.

„To není pravda. Letadla budou přistávat přes osídlenou oblast Líbeznice a Panenských Břežan, což jsou obce, které se velmi rychle rozvíjejí,“ nesouhlasí Holeček. Obyvatele přilehlých oblastí dnes chrání přísné hlukové normy, jejichž porušení je trestáno vysokými pokutami.

Letiště hromadného ničení


Obyvatelé obcí v okolí se de facto snaží vliv civilního dopravního letiště přirovnat ke zbrani hromadného ničení, což je absurdní.Martin Kačur, ředitel Letiště Vodochody a.s.

Ani to ale odpůrce rozšíření letiště neuklidňuje. „Nechali jsme si udělat studii na kumulovaný hlukový vliv, které dopadla velmi špatně pro okolí až do vzdálenosti deseti kilometrů. V každém případě jde o zhoršení životních podmínek a komfortu,“ zdůrazňuje.

V blízkosti letiště jsou navíc chemické továrny, rafinérie a zásobník tekutých paliv. „Nemuselo by dojít ani k nějaké velké letecké katastrofě a pádu letadla, ale třeba jen odpadnutí nějaké součástky, kvůli které by mohlo dojít k výbuchu. Nevím nic o tom, že by nad továrnou měl být letecký koridor,“ uzavírá Holeček.

Jaký vliv by rozšíření letiště a vybudování dopravní infrastruktury mělo na ceny nemovitostí? Nepřineslo by do regionu pracovní místa? Poslechněte si celé Interview Plus >>