Kůň domácí pochází z jediné genetické linie na sever od Kavkazu. Tamní koně byli poslušní a odolní

22. říjen 2021

Původ koně domácího odhalili vědci v jediné genetické linii v pontsko-kaspické stepi na sever od Kavkazu. Článek, na kterém se podíleli i Češi, přinesl prestižní časopis Nature. Nejen o tom uslyšíte ve Vědě Plus. Dozvíte se také, že celkové výdaje na výzkum a vývoj v Česku meziročně rostou, ale čím dál pomaleji. Francouzský ropný gigant Total podle mezinárodního týmu odborníků záměrně zpochybňoval vědecké studie o klimatu. A jak se před deseti tisíci lety šířila hepatitida B?

Aby vědci objasnili původ koně domácího, analyzovali genetické informace z více než 270 ostatků koní z celé Evropy a Asie. Ukázalo se že, prazáklad všech dnešních koní, s výjimkou divokých koní Převalského, pochází z jednoho jediného místa – z oblasti na sever od pohoří Kavkaz, mezi řekami Don a Volha. První doklady o domestikaci tamních koní jsou víc než čtyři tisíce let staré.

Lidé se koně v této oblasti naučili dobře používá. A tamní zvířata navíc měla biologické výhody, díky mutacím totiž byli koně poslušnější a víc odolní vůči stresu. Měli taky odolnější páteř při dálkovém běhu, nebo když táhli třeba vůz.

To byly oproti dalším druhům velké konkurenční výhody, které přispěly k tomu, že právě tento kůň se začal domestikovat a šířit tak úspěšně, že prakticky jen během několika století nahradil všechny ostatní genetické linie koní, které v té době ještě existovaly.

Popírání změn klimatu

Francouzský ropný gigant Total podle mezinárodního týmu odborníků záměrně zpochybňoval vědecké studie o klimatu. Firma přitom údajně už od 70. let věděla, že její aktivity ohrožují životní prostředí. Ropná společnost pochybení odmítá a tvrdí, že její predikce vycházely pouze z dobových studií.

Mezinárodní tým vědců upozorňuje na to, že francouzský koncern používal podobnou strategii jako kdysi tabákové firmy v případě dopadů kouření na lidské zdraví. „Existuje skutečně rozkol mezi tím, co se říkalo uvnitř společnosti a jaké informace firma pouštěla ven. O tom není sporu,“ řekl pro televizi France 2 historik z francouzského Národního výzkumného centra Christophe Bonneuil.

Více si poslechněte v audiozáznamu Vědy Plus.