Kulturu a estetiku v Rusku bohužel převážily jiné faktory. Diktátoři jako první omezí občanský život a kulturnost, míní dirigent Luks
Barokní orchestr Collegium 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse sklízí mezinárodní úspěchy, letos v létě třeba v Salcburku s oratoriem Abraháma Izáka od Josefa Myslivečka. Myslivečkovu hudbu nahrával Luks s orchestrem taky pro film Il Boemo režiséra Petra Václava, který je právě v kinech. Může úroveň kultury zamezit válkám? A proč bylo s kulturou během covidových opatření nakládáno tak přísně?
Přestože cembalista, hornista a dirigent Václav Luks v červnu převzal Francouzský řád umění a literatury a jeho orchestr a vokální soubor sklízí světový úspěch, stabilní podporu od českého státu nedostává a podle svých slov s orchestrem na volné noze žijí na zelené louce: jak si pod sebe ustelou, tak si taky lehnou.
Čtěte také
Collegium 1704 v poslední době vystupuje na nejprestižnějších scénách v Utrechtu, Lipsku, Salcburku, Vídni nebo ve Versaille, tedy v západních zemích, kde jsou podobné soubory státem finančně zajišťovány.
„Každá země to má trošku jinak. Samozřejmě naprosto velkorysá podpora funguje ve Francii, ve státech Beneluxu, v Německu. V Itálii nebo ve Španělsku na tom taky nejsou slavně. Nicméně ty země, které skutečně dbají o svoji kulturu, nezávislým souborům poskytují existenční servis, který je kontinuální,“ popisuje Luks.
Přísná pravidla pro kulturu
Když během pandemie stát uvalil přísná opatření na koncertní nebo divadelní život, Luks byl jedním z těch, kteří situaci kritizovali.
„Myslím, že tím nejhorším rádcem je strach. Někdy může být dobrý, protože stimuluje určitou opatrnost. Nicméně za covidu strach zachvátil lidi napříč sociálními vrstvami. A politik, který rozhoduje o opatřeních, se v prvé řadě takový strach snaží uklidnit, takže se lidem snaží slibovat věci, které jsou tzv. nezbytné,“ uvažuje Luks.
Čtěte také
Podle něj je však velice špatná taktika označovat kulturu za nadstavbu, protože jednotlivé segmenty lidského konání spolu souvisí a bez kultury by neexistovala naše civilizace ani hmotné statky, které nás živí.
Za covidu Collegium 1704 natáčelo živé záznamy se sólisty v rouškách, které byly pozitivně přijaty po celém světě. „Všichni byli vděční za tu možnost. Samozřejmě u zpěvu je to nesmírně těžké, těžší než například u houslí. My jsme ale byli jedni z prvních ansámblů, který vyslal signál do světa, že i v těžké době a za ztížených podmínek je možné pracovat,“ říká Luks.
Kultura proti válkám
Podle Lukse je kultura národa především podstatná pro to, „abychom si tady v Evropě nerozbíjeli hlavu pazourkem“. Přestože v meziválečném Německu byla kultura na vysoké úrovni, začalo druhou světovou válku. Rusko je historicky taky jednou ze zemí, kde se narodilo množství hudebních skladatelů nebo jiných kulturních osobností.
Politik, který rozhoduje o opatřeních, se v prvé řadě snaží uklidnit strach, takže se lidem snaží slibovat věci, které jsou tzv. nezbytné.
Václav Luks
„Kultura a estetika zde bohužel byly převáženy jinými faktory. Musíme si ale uvědomit, co se dělo v Německu v době nástupu Hitlera nebo v Rusku v době Putina. Došlo tam k významnému omezení občanského života, svobody tisku, svobody projevu a kulturnost byla zadupána do země.“
Čtěte také
„A to těmto lidem umožnilo rozvinout svou moc a domnívat se, že Rusko v dnešní době anebo Německo v době nacismu jsou země, které mají kulturu v tom nejširším slova smyslu – mezi to počítám i kulturu komunikace, výměny názorů a plurality názorů. To byl podle mě první krok, který jakýkoli diktátor udělá hned na začátku kariéry, aby měl úspěch,“ domnívá se Luks.
Podle něj je v současnosti důležité nebát se pozvednout svůj hlas, když to považujeme za správné. „Jsem v úzkém kontaktu s ruskou hudební scénou a spousta mých kolegů, kteří byli v Rusku umlčeni nebo odešli do zahraničí, se snaží povzbudit svou komunitu v boji proti putinovské diktatuře. Domnívám se, že je to velmi důležité, protože revoluci v Rusku musí Rusové udělat sami,“ dodává Luks.
Poslechněte si celou Osobnost Plus v audiozáznamu. Moderuje Lucie Vopálenská.
Související
-
Stát se hudebníkem ve zralém věku byl v době baroka punk, říká o Myslivečkovi dirigent Luks
Zakladatel pražského barokního orchestru Collegium 1704 a dirigent Václav Luks byl odborným poradcem filmu Il Boemo o Josefu Myslivečkovi. Jaký byl Josef Mysliveček?
-
Božský Čech Josef Mysliveček na Vltavě. Připomeňte si tvorbu geniálního skladatele
Životopisný film Il Boemo vstupuje do českých kin. Poslechněte si rozhovory s tvůrci, čerstvou recenzi a také speciální sobotní Operní večer s oratoriem Adam a Eva.