Kultura darování je po roce 1989 novým fenoménem naší společnosti

18. prosinec 2016

Objemy financí, které jdou ze strany soukromých dárců u nás na veřejně prospěšné účely, nejsou rozhodně nízké. Firmy ročně darují zhruba 3,4 miliardy, individuální dárci kolem 1,6 miliardy a dalších přes 600 milionů jde do veřejně prospěšných sbírek u nás. Celkem jde o částku dosahující téměř 7 miliard korun, což je opravdu úctyhodné číslo.

O tom, jak se po roce 1989 se v naší společnosti rozvinul nový fenomén dárcovství na veřejně prospěšné účely, bude dnešní Vertikála, kterou připravila Daniela Brůhová.

Čeští dárci patří v zemích střední a východní Evropy k nejštědřejším. Pomoc vyvážíme i do zahraničí. Pomáhají firmy a také média. Např. před několika dny získala Sbírka Českého rozhlasu Pomáhejte s námi Nepálu první cenu Fóra dárců. Nadační fond Českého rozhlasu uspěl v kategorii sbírkový projekt. Rozhlas uspořádal v květnu 2015 sbírku po ničivém zemětřesení v Nepálu, chtěl pomoct lidem v konkrétních vesnicích. Přes speciální call centrum nebo dárcovské sms se podařilo vybrat skoro 9 milionů 300 tisíc korun.

Hosté ve studiu:
Pavel Bratinka, podnikatel a bývalý politik,
Klára Šplíchalová, ředitelka Fóra dárců,
Ivo Kačaba, ředitel občanského sdružení Proxima Sociale,
P. Ladislav Heryán, katolický kněz, který vyučuje biblistiku na Jaboku.

Anketa:
Jan Školník, podnikatel a filantrop,
Jiří Bárta, ředitel nadace VIA,
Jan Dus, ředitel střediska humanitární a rozvojové spolupráce Diakonie ČCE

autor: Daniela Brůhová
Spustit audio