Kontrola je v této zemi sprostá věc. To je potřeba změnit, myslí si dopravní expert

20. listopad 2015

Omezit podvody na STK má od nového roku novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Vláda dnes totiž schválila zakázku ministerstva dopravy na doplnění stávajícího elektronického dohledového systému ve stanicích technické kontroly o systém ukládání obrazových záznamů kontrolovaných vozidel.

„Myslím si, že je to otázka systematická. Těch stanic je moc a boj o klienty potom vede ke zmírňování kontrol, které jsou pak pro klienty aktraktivní,“ říká Robert Šťastný, dopravní expert a bývalý ředitel BESIPu.

Pořizování obrazového záběru kontrolovaných vozidel spolu s označením data, kdy byla tato vozidla kontrolována, má omezit podvody, kdy potvrzení o kontrole získávají i vozidla, která na ní fakticky nebyla.

„Je to podmíněno důslednou kontrolou, zda fotografie jsou aktuální a že kontrola byla správně provedena. A nikoliv splněn jenom nějaký záznam,“ říká o úspěšnosti zamezení podvodům dopravní expert.

Nově se má kromě fotografií vozidla, včetně tzv. vin kódu, zaznamenávat také stav tachometru. To by mělo v současné situaci, kdy se na trhu ojetin téměř každé druhé auto prodává se stočeným tachometre, pomoci.

„Je to pokus, který má velkou šanci na úspěch. Pokud vozidlo bude každé dva roky takto dokumentováno, bude těžší pak po nějaké době stáčet tachometr do nižšího čísla. Ta situace je nyní skutečně tragická a nepochopitelná,“ hodnotí tento krok Robert Šťastný.

Podobná opatření už v jiných evropských zemích fungují. Proč u nás k takovým opatřením dochází až nyní?

„Není to jenom o stanicích technické kontroly. Je to o důslednosti celého vymáhacího systému - máme pocit, že ten kdo kontroluje je špatný, že jde o buzeraci. A přitom je to ochrana lidí před vážnými a smrtelnými zraněními,“ varuje dopravní expert.

Zakázku na rozšíření stávajícího elektronického systému plánuje ministerstvo zadat bez výběrového řízení stávajícímu provozovateli, společnosti AutoCont CZ za 16,2 milionu korun.

„V oblasti výběrových řízení je potřeba být velmi opatrný a snažit se o maximální transparentnost. Musí říct konkurenční firmy, jestli je ta cena tomu odpovídající, když už se nesoutěžilo,“ myslí si o zakázce Robert Šťastný.

autoři: bur , Jana Tupá
Spustit audio