Klára Vlasáková: V Googlu mají odbory, je to signál pro celé odvětví

8. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Google

Zaměstnanci a zaměstnankyně Googlu založili odbory. Chtějí bojovat proti diskriminaci, obtěžování, nerovnému odměňování a vést firmu k větší společenské odpovědnosti.

Nejde pouze o Google – odbory se zformovaly napříč jeho mateřskou společností Alphabet, pod kterou spadají i další firmy. V rámci Silicon Valley a technologického odvětví jde o velmi neobvyklou událost.

Čtěte také

V prohlášení dvou set zaměstnanců, kteří odbory ustavili, stojí, že motto Googlu bývalo Don’t be evil (tedy něco jako Nebuďme zlí) a oni chtějí tomuto heslu dostát. Společnost Alphabet je podle nich spoluzodpovědná za podobu internetového prostředí, které používají miliardy lidí. Měla by tak upřednostňovat veřejné blaho a snažit se učinit svět lepším místem.

V minulosti už zaměstnanecký tlak pomohl – společnost neprodloužila například spolupráci na armádním projektu Maven, Google upustil také od projektu Dragonfly, v rámci něhož byl vyvíjen cenzurovaný internetový vyhledávač pro Čínu.

Odbory jsou nezastupitelné

Zatímco v těchto případech šlo o velké nárazové akce, které byly hojně medializované, vznik odborů s sebou může přinést změny pozvolnější – ale možná také dlouhodobější. Je důležité, že jde právě o firmu ze Silicon Valley.

Čtěte také

Toto prostředí se totiž dlouhodobě profiluje tak, že nepotřebuje kontrolu ani regulace – vždyť jsou jejich kroky hnány především chutí po technologickém zlepšování a příjemnější uživatelské zkušenosti. Jenže doufat, že se vedení technologických gigantů samo zabrzdí, včas se napomene a dá přednost společenskému užitku před ziskem, je naivní.

Dobře to ukazuje loňský dokument The Social Dilemma, ve kterém kritizují bývalí vysoce postavení pracovníci Facebooku či Googlu směr, kterým se firmy v posledních letech ubírají. Bývalý zaměstnanec Googlu zde vzpomíná, jak ho trápilo, nakolik služba jeho firmy Gmail způsobuje u uživatelů závislost, aniž by to kohokoli v Googlu zajímalo. Udělal o daném problému prezentaci, kterou rozeslal kolegům.

Všichni ho za ni chválili, oceňovali jeho dobrou práci, souhlasili, že promyšlený systém poutající pozornost negativně ovlivňuje jejich děti i je samotné… Ale s problémem samotným se přesto nijak nehnulo. Firma svou zodpovědnost vůči uživatelům a uživatelkám prostě neřešila. Důvod byl jednoduchý – právě z neustálého kontrolování mobilu firma těží; proč by tedy něco takového měla chtít omezovat?

Čtěte také

Těžko samozřejmě říct, jestli budou odbory v Alphabet řešit také tyto problémy. Samotné jejich založení však můžeme číst jako zprávu, že se i v Silicon Valley něco děje a že i lidé zevnitř se přestávají spoléhat na důvěru v inovace zbavené jakékoli širší zodpovědnosti a motivované především snahou vydělat firmám co nejvíc peněz.

A číst to můžeme rovněž jako zprávu, že se odborové sdružování stává cool i v odvětví, které nadevše oceňuje individuální nápady a které staví na pokroku a výhodách nad konkurencí za každou cenu.

Odbory jsou totiž nezastupitelné a nelze se spoléhat na to, že si zaměstnavatelé a vedení firem bez tlaku zevnitř i zvnějšku sami od sebe uvědomí, jestli se náhodou nedostali za hranici, kde se z pěkně znějícího Don’t be evil stalo jenom prázdné heslo.

Autorka je dramaturgyně a scenáristka

Spustit audio