Klára Notaro: Tour de France je symbolem velké Francie, ale jen pro pamětníky

17. červenec 2022

V červenci probíhá cyklistický závod Tour de France. První se jel už v roce 1903 a kromě válečných let se jezdí každoročně. Ten letošní závod má 3 350 kilometrů, začal v Dánsku, potom vedl přes severní Francii a Belgii, kde má Tour de France velké příznivce, dále přes Alsasko, Vogézy, Švýcarsko, kde se objevila první horská strmá etapa, a dále následují publikem oblíbené, ale velmi náročné etapy ve francouzských Alpách.

Z Alp se závod přesouvá přes jih Francie do Pyrenejí, kde cyklisty čeká další náročný horský terén, potom závodníci jedou do poutního historického města Rocamadour v regionu Occitanie. Závod skončí slavným sprintem na Elysejských polích v Paříži v neděli 24. července.

Čtěte také

Pro Francouze je Tour de France pevnou hodnotou. Pamětníkům připomíná radostné rozhlasové přenosy, vzrušené komentáře sportovních novinářů a veselou společnost sledující závod v kavárnách a restauracích. A později – zapnuté televize ve stejných kavárnách a barech, se skleničkou pastisu v ruce. Tour de France je dosud jakýmsi pojítkem ve společnosti.

Je synonymem léta, sportovního úsilí, úspěchů francouzských cyklistů a pro starší generaci symbolizuje velikost Francie. Šampioni závodu byli ve Francii vždy zbožňováni, jako například kdysi trojnásobný vítěz Louison Bobet nebo pravidelně stříbrný či bronzový Raymond Poulidor.

Pošramocená pověst

Auru tohoto cyklistického závodu ale očernily aféry s dopingem, o kterém se sice dlouho spekulovalo, ale který vyšel najevo v celém rozsahu až v roce 1998 při náhodné kontrole celníků.

Čtěte také

Sportovní fanoušci se cítili podvedeni a na celý závod dopadl stín podezření. Mladší generace byla znechucena nejen dopingem, ale i chováním celého průvodu osobních, nákladních a reklamních aut, který závod doprovází.

To, co dosud přitahovalo masy zvědavců a cyklistických fanoušků, to znamená velká sportovní šou se štědrým rozhazováním reklamních cetek, pochoutek a čepiček s logy sponzorů v plastových obalech, to najednou přestalo být zajímavé.

Naopak. Když peloton i doprovodný konvoj projely, když odjeli diváci, kteří měli u silnice zaparkované své obytné vozy, tak na zemi a v okolí zbyly lahve, plechovky, praporky a plasty všeho druhu. Na horské etapě jen v Alpe d’Huez se před pár lety muselo po fanoušcích odstranit 30 tun odpadků, včetně pohozených rozbitých ledniček.  

Závod malých královen

Proto také některá velká města jako Lyon nebo Rennes Tour de France odřekla. Kdysi byl pro město nebo kraj Tour de France jakýsi svatý grál, město se mohlo zviditelnit, podpořil se tak cestovní ruch, místní gastronomie. Některá velká města ale považují průjezd Tour de France jako zdroj znečištění ulic i ovzduší – městem neprojedou jen cyklisti, ale i stovky aut, motorky a nad nimi letí helikoptéry.

Letošní Tour de France je tedy ekologičtější. Doprovodná osobní auta jsou na hybridní nebo elektrický pohon, omezuje se používání plastů, drobné dárky se dávají bez obalu.

Závod Tour de France patří k francouzské kultuře stejně jako Tři mušketýři a lidé rádi v reportážích věrně rok co rok sledují nejen hrdinské sportovní výkony, ale i krásnou zemi a její památky.

 A kolu se ve Francii říká la petite reine – malá královna.

Autorka je spisovatelka, žije v Paříži

autor: Klára Notaro
Spustit audio