Klára Notaro: Automobilisty ve Francii čekají velké změny. Řidiči se musí loučit se svými auty na naftu

17. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03169656.jpeg

Za sto let se z auta – symbolu svobody a pokroku –  stal velký problém. Nekonečné kolony, nehody, nedostatek parkovacích míst… a škodlivé emise. Velká města ve Francii trpí po desítky let velmi znečištěným ovzduším, tak znečištěným, že některé dny v Paříži nebylo pro smog ani vidět na konec ulice.

To se už naštěstí nestává, protože už několik let má každé auto na předním skle povinně nálepku s označením od jedničky do pětky. Stará auta na naftu s označením 5 už do měst nesmí od roku 2017 a od letošního června do Paříže a přilehlých měst nesmí vjet auto na naftu víc než 11 let staré nebo auto na benzín starší než 16 let.

Čtěte také

Tento zákaz se dnes týká čtvrt milionu vozidel jen v pařížské oblasti. Policie by měla letos působit spíš pedagogicky – to znamená, že by neměla dávat pokuty, ale jen upozorňovat řidiče na nezbytnost vyměnit vozidlo za nové.  

Taková upozornění asi nepadnou na úrodnou půdu: kde mají například řemeslníci vzít peníze na drahý elektromobil nebo hybridní vůz, když se právě těžko vzpamatovávají z období epidemie, kdy se ekonomika téměř zastavila?

Další vlna omezení používání automobilů proběhne v létě příštího roku a definitivní zákaz naftových motorů ve městech bude platit od prvního ledna roku 2024.

Čtěte také

Jako jedničky jsou hodnocená auta s hybridními motory nebo na plyn. Podobným ideálem jsou auta na vodík nebo elektromobily, které nečekají žádné restrikce kromě praktického omezení, že se musí dopředu rezervovat místo na dobití baterie. Tato auta jsou nyní považovaná za jedinou možnost pro budoucnost.

Život lidí na venkově závisí na autech

Lidé z měst začínají hromadně prodávat svoje ojeté vozy – starší auto na naftu se prodává zhruba za 500 eur. Nové elektrické auto stojí až stonásobek. Stát sice podporuje nákup elektromobilů a pomáhá kupujícím několika tisíci eur, ale této pomoci využívají zejména movitější občané, kteří si mohou drahý vůz dovolit.

Čtěte také

Odboráři Renaultu proti podobné pomoci protestují, protože některé elektromobily této značky se vyrábí v Číně. Francie podle nich dotuje dovážené zboží.

V současnosti se prodává třikrát víc ojetých aut než aut nových. Obrovská továrna značky Renault ve Flins nedaleko Paříže zastaví výrobu vozů a bude se specializovat na renovaci automobilů mladších 5 let a na úpravy vozů se spalovacím motorem na vozy na elektrický pohon.  

Radikální postup francouzské vlády v obměně vozového parku je odvážnou sázkou. Vláda by měla mít na mysli rok 2018, kdy tehdy nový kabinet Emmanuela Macrona z ekologických důvodů rozhodl, že sníží povolenou rychlost z 90 na 80 km za hodinu a že zvýší cenu nafty. Cena pohonné hmoty měla lidi přimět k nákupu hybridních aut nebo elektromobilů.

Čtěte také

Prezident Macron a jeho pařížští poradci si neuvědomili, do jaké míry život lidí na venkově závisí na autech. Pocit obyvatel, že jim vláda nerozumí, vedl k protestům takzvaných žlutých vest.

Manifestace týkající se původně požadavků ohledně rychlosti jízdy a ceny nafty se časem změnily v ničivé demonstrace anarchistů, které otrávily život celé zemi a které zastavila až epidemie.

Nezbývá než doufat, že zákaz používání aut se spalovacím motorem nepovede ve Francii k podobné situaci.

Autorka je spisovatelka, žije v Paříži

autor: Klára Notaro
Spustit audio