Když se sešli Dušek, Kočičková a Macháček v rozhlase. Jejich Rádio Mama vysílalo improvizaci a humor
V 90. letech pracoval v Českém rozhlase tým s názvem Rádio Mama, který začal připravovat nové, dosud neslýchané formáty rozhlasových pořadů. Jeho tvorba byla založena na improvizaci, ironii a legraci a vycházela z dramatické tvorby.
Rádio Mama působilo v Českém rozhlase od začátku 90. let, od roku 1994 na stanici Praha. Tehdejší šéfredaktor Prahy Libor Vacek totiž chtěl na jejich tvorbě založit nový koncept programu. Na základě průzkumů se vědělo, že mladí posluchači odcházejí ve velkém k soukromým stanicím, a taková inovace měla odliv zastavit.
Čtěte také
Mamáci byli uskupením herců a hereček i jiných umělců a umělkyň, mezi které patřili mimo jiné herec Jaroslav Dušek, dále Ester Kočičková (vlastním jménem Renata Pařezová) či herec Jiří Macháček.
Svérázní členové si dávali i přezdívky. Jiří Macháček byl třeba Dr. Vinnetou a vedoucí dramaturg skupiny Dušan Všelicha si nechal říkat Ovar Šerif. I přes ztřeštěnost relací mamáků se vždy dbalo na uměleckou kvalitu, což dokazují mnohá ocenění, která získali jak v Česku, tak zahraničí.
Parodie na publicistické pořady
Jedním z jejich pořadů byl například ten s názvem Kamenná školka. Připravovala ho skupina studentů kolem Jaroslava Duška z Konzervatoře Jaroslava Ježka. Jeho hlavní účinkující a autorkou byla Ester Kočičková.
Dalším pořadem byl Držíte nám palce, který se vysílal jako jeden z mála pořadů Rádia Mama živě. Autoři vymysleli téma a začali improvizovat. V pořadu se střídaly hrané scénky s dialogem mezi účinkujícími.
Čtěte také
Zvukomalebný pořad, který připravoval Jaroslav Dušek, se jmenoval Za mozkem s podtitulem Vysílání řízené počítačem aneb Nečekaný experiment Českého rozhlasu. Za mozkem mělo být vlastně parodií na rozhlasové vysílání. Střídala se parodie na publicistické pořady i na rozhlasovou anketu či dramata.
Rádio Mama se však muselo potýkat s nevolí části posluchačů. Stížností těchto posluchačů se následně zaleklo vedení rozhlasu a relace byly přesunuty z hlavního programu.
Tým se postupně dostával více a více s vedením do sporu, který vyvrcholil v roce 1996 jeho odchodem z rozhlasu. Dodnes však mamáci zůstávají nejoriginálnějším tvůrčím uskupením, které v rozhlase kdy pracovalo.
Poslechněte si víc. Na Rádio Mama se už pořad Archiv Plus zaměřil v únoru 2024.
Související
-
Česká soda by dnes byla nevysílatelná. Chybí svoboda a otevřenost, říká Petr Čtvrtníček
„To, že mě lidé spojují hlavně s Českou sodou, pro mě není žádné profesní závaží,“ říká host letos poslední, tedy silvestrovské Osobnosti Plus Petr Čtvrtníček.
-
Co se do rozhlasového silvestra nedostalo? Historky na hraně obscénnosti i humor Miloše Kopeckého
Rozhlasové silvestrovské programy měly před rokem 1989 zvláštní postavení. Příprava vysílání, který měl posluchače hodiny bavit, zabrala autorům hodně času. (Repríza.)
-
Humor se dá dělat i tak, že se vyhnete politické atmosféře, říká Karel Šíp
„Nemám rád humor, kde se lidé pitvoří. Kde se přehrává a tlačí na pilu. Mám rád takový ten samozřejmý humor,“ říká host Osobnosti Plus, textař a moderátor Karel Šíp.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka