Když dítě jednou okusí, u čtení už zaručeně zůstane, myslí si manželé Staří
„Jestli dítě rádo čte, poznám během deseti minut,“ říká autorka knih, pedagožka a logopedka Ester Stará. Její muž, výtvarník Milan Starý doplňuje, že čtení knih musí být i otázka libých pocitů. „Když je dítě jednou okusí, tak u čtení knížek zaručeně zůstane,“ tvrdí v pořadu Hovory.
Čtěte také
Na veřejném předčítání jejich knih spisovatelka a učitelka Ester Stará prý vztah dítěte a knihy lehce pozná.
„Za prvé jsou tam individualisti, kteří čtou a je to vidět i na jejich velmi pěkných dotazech. Hlavně ale poznám, jestli vede ke čtenářství i sama paní učitelka nebo knihovnice. Takové děti jsou pak uvolněné, mají otevřenou mysl a kladou pěkné dotazy,“ popisuje.
Vidí ale i přesně opačné příklady. „Když přijdou děti, které vůbec netuší, co se kolem nich děje. Které se svým čtenářstvím nemají tak úplně vřelou zkušenost, tam i to povídání na besedě s nimi hrozně vázne,“ tvrdí spisovatelka.
Na první pohled
„Je to vidět na první pohled – řadové paní učitelky i knihovny podle mne plní funkci ve společnosti, kterou málokdo z nás dohlíží a doceňuje,“ připojuje svůj názor manžel a ilustrátor Milan Starý. A pokračuje. „Jsou to ostrůvky kulturnosti – a vrátí se nám to v budoucnu, až tyto děti vyrostou.“
Čtěte také
Na dětech je podle Starého vidět, že mají vztah ke knihám jen proto, že chodí s učitelkami do knihoven, že tam vůbec mohou přijít.
„Taky je na nich vidět, že často asi nemají úplně nejveselejší životy, nežijí v nejpodnětnějších prostředích. Takže knihovny a dobré vedení ve školách jsou pro ně jakési záchranné čluny.“ A pokračuje: „Když je dítě jednou okusí, u čtení knížek už zaručeně zůstane.“
Poslechněte si celé Hovory, kde se dozvíte i to, že ilustrace v knihách musí navodit atmosféru a nesmí vyzradit tajemství. Nebo že ilustrace dokážou knihu dovyprávět, ale nesmí prozradit tajemství. Ptala se Naděžda Hávová.
Související
-
Psychoterapeut: Naučné knihy o výchově dětí vedou k úzkosti. Rodič by se neměl snažit být perfektní
Je známý názorem, že dětem se nemají stanovovat psychiatrické diagnózy a nemají se léčit psychofarmaky, která jim poškozují mozek. V terapii neléčí jen dítě, ale i rodiče.
-
Koronafokus: Jak mají děti zacházet s antigenním testem? A co když bude některé pozitivní?
Negativní antigenní test na koronavirus je od včerejška propustkou do školy pro tisíce dětí. Neinvazivní testy si samy vyhodnocují. V čem je úskalí takového testování?
-
Zavřít školy není levné řešení, tratit budou děti i stát na jejich daních z příjmů, říká analytička
Po dlouhé době u počítačů a online výuky se studenti částečně vrací do škol. Jak zásadně jim bude téměř rok setkávání a učení ve třídách chybět?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.