Každý druhý Čech nakupuje v e-shopech, nejčastěji léky, drogerii a potraviny v akci

03565282.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03565282.jpeg

V internetových obchodech nakupuje už každý druhý Čech. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Do e-košíků si lidé dávají kromě potravin hlavně drogerii, kosmetiku, léky a doplňky stravy. Loni je takto nakoupila čtvrtina zákazníků.

„Nejvíc se na internetu nakupují kategorie, řekněme, specializované, které mají specifický sortiment a který se obtížně shání jinde. Patří sem léčiva, vitamíny nebo parfémy," doplňuje informaci Zdeněk Skála ze společnosti GfK.

V online lékárnách nakupují podle mluvčího lékáren Dr. Max Michala Petrova hlavně ženy, nejčastěji kosmetiku. „Průměrná hodnota objednávky parfémů se pohybuje okolo 1150 korun. Češi jsou ochotni investovat do svého zdraví, dlouhodobě se na vrcholu žebříčku drží přípravky na podporu imunity a detoxikace, kloubní výživy nebo také superpotraviny,“ potvrzuje výše uvedené Hana Hutlová, manažerka lékárny Vivantis. Češi ale často čekají na slevové akce a na dobu, kdy zboží zlevní až o desítky procent. Poté prodeje raketově rostou.

Pro psy a kočky

Na jaře zákazníci myslí při nákupech i na své domácí mazlíčky. Kupují jim přípravky proti klíšťatům. Největší položkou však zůstává nákup krmiva. „Vloni jsme prodali celkem přes 980 tun krmiva pro zvířata a přes 300 tun steliva pro kočky. Za jeden měsíc s našimi zákazníky nakrmíme přes 28 tisíc psů a 20 tisíc koček. V průměru se nejvíce prodávají krmiva v baleních po 12 kilogramech pro psy a po 7 kilogramech pro kočky,“ uvádí Jan Řezáč, mluvčí společnosti Mall.cz.

Netradiční potraviny

Daří se i online potravinám. Ty jsou nejrychleji rostoucím segmentem. Podle Zdeňka Skály z Gfk nenakupují Češi na internetu to samé jako v kamenných obchodech. Malý odbyt mají klasické potraviny, jako jsou nápoje nebo čertsvé zboží. Naprostá většina dnešních internetových nákupů tedy není narozdíl od kamenného obchodu klasický spotřebitelský koš.

Mezi základní ingredience na přípravu müsli patří ovesné vločky, sušené ovoce, semínka a ořechy. Müsli si můžete zpestřit například přidáním goji

Průměrný počet položek na jeden online nákup potravin je 80, průměrná váha jednoho nákupu je necelých 37 kilo. Jen loni utratili Češi za zboží na internetu 98 miliard korun, letos by měly být útraty opět vyšší, podle Asociace pro elektronickou komerci až okolo 115 miliard korun.