Každý den je důležitý, odmítá ministr Havlíček, že urychlení modernizace D1 souvisí s termínem voleb
Před padesáti lety projela po nové dálnici D1 první auta, dnes prochází modernizací, která trvá už osm let. Současný ministr dopravy a také průmyslu Karel Havlíček (za ANO) se zaručuje za dokončení prací do října. Teď posunul otevření úseku ještě před nadcházející volby do sněmovny. „Není to o bodech před volbami. Všude, kde to je možné, to uděláme dříve,“ ujišťuje.
„Přece to nebudeme dělat jen kvůli volbám o čtrnáct dní nebo o měsíc později. Každý den je důležitý,“ vyvrací domněnky o úmyslném načasování.
Čtěte také
„To posunutí o čtrnáct dní nechám bez komentáře, protože je jasné, proč je to v tomto termínu,“ reaguje na vicepremiéra opoziční poslankyně Věra Kovářová (STAN), která připomíná, že Havlíček dal v únoru pomyslně hlavu na špalek a teď o ni – řečeno s nadsázkou – nechce přijít.
Pokud jde o rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok, bude podle ministra dopravy dostačující. „To, že dnes stavíme tak, jak se historicky nikdy nestavělo, je dáno pochopitelně tím, že jsme to upřednostnili a ty zdroje jsme dokázali alokovat a obhájit je.“
Havlíček podtrhuje úspěchy resortu a varuje, že příští vláda vzešlá z nadcházejících voleb se bude muset vypořádat s dalším nutným navýšením financování.
Můžou za to ekoteroristi
Havlíček je přesvědčen, že za průtahy kolem dokončení dálnice v okolí města Přerova mohou ekologické organizace. Ty se totiž neustále odvolávají, tvrdí.
Čtěte také
„Nebojím se říct, že v některých situacích jsou to skutečně ekoteroristé. Děti Země nám za posledních dvacet let v České republice zablokovaly desítky staveb a stálo nás to až desítky miliard.“
Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní na ČVUT ale vidí situaci jinak: „Ve chvíli, kdy se pan ministr odkazuje na nějaké probíhající soudy a správní řízení, tak je to v podstatě, jako když člověk stojí venku na dešti se zavřeným deštníkem a stěžuje si na to, že mokne.“
Karel Havlíček, za ANO, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy
Věra Kovářová, místopředsedkyně hnutí STAN, místopředsedkyně sněmovního Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní na ČVUT
Jan Dušek, ředitel Integra Consulting
Václav Dolejší, Seznam Zprávy
Ekologické organizace totiž pouze využívají stávajícího právního řádu a právních regulací. „Ale samozřejmě jsou to politici, kteří tento právní řád a tuto regulaci nastavují.“
A připomíná, že modernizace a stavbu silnic mohou aktuálně prodražit rostoucí ceny stavebních materiálů. V tuto chvíli by podle něj měla být hlavním cílem dostavba D1 v plánovaném termínu. „Ročně prostojíme v kolonách miliardy korun,“ říká s tím, že jde o obrovské ztráty.
Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Martiny Maškové a Renaty Kropáčkové.
Související
-
D1 nemá dostatečnou kapacitu, dva pruhy jsou zoufale málo, tvrdí dopravní expert Budský
Jak bezpečná je dálnice D1, na které je v současnosti šest uzavírek? Jsou opravy a modernizace této trasy zvládnuty dobře, nebo jsou pro řidiče nebezpečné?
-
Na silnici drží auto pouhé čtyři lidské dlaně. Něco naprosto úžasného, tvrdí Škodovák Hrdlička
Škodovákem je Martin Hrdlička už ve třetí generaci. Na tradici, současnost i budoucnost aut se ptá David Šťáhlavský.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka