Kateřina Perknerová: Zdaleka nejde jen o Turka a rozpočet

16. říjen 2025

Rozhovory o budoucí koaliční vládě ANO, SPD a Motoristů se posunuly od rozdělování křesel k programovým otázkám. Podle Andreje Babiše (ANO) to budou mnohem složitější jednání. Vzhledem k tomu, že se rýsuje schodek kolem 350 miliard korun, lze tomu věřit.

Za normálních okolností by toto jediné číslo mělo vést ke vzpouře Motoristů a pěti poslanců zvolených jako nečlenové na kandidátce SPD. Markéta Šichtařová, Libor Vondráček, Miroslav Ševčík nebo Vladimír Pikora by takový zásek do veřejných financí neměli připustit, když na řečech o vyrovnaném rozpočtu a snižování dluhu postavili svou politickou kariéru.

Spor o míru zadlužování

Pod patronací Karla Havlíčka hnutí ANO zpracovalo hospodářskou strategii, která by mohla být páteří ekonomického fungování příštího kabinetu. Není to návod na plošné škrty. Naopak počítá s tím, že zvyšování HDP souvisí s růstem životní úrovně, tedy i platů zaměstnanců, různých slev nebo investičních pobídek.

Tato úvaha logicky zahrnuje další zadlužování, alespoň v prvních dvou letech volebního období.

Čtěte také

Pro vzdělanější voliče Motoristů by to mohlo být fatálnější, než kdyby se jejich ikona Filip Turek nestal šéfem diplomacie. Ti dali Petru Macinkovi a jeho straně hlasy především kvůli víře v návrat autentické pravice, která bude prosazovat úspornou fiskální politiku.

Poslanec Motoristů Matěj Gregor dokonce uvedl, že mandatorní výdaje nejsou svatý grál a sněmovna je může měnit neboli rušit. A dodal, že on by pro avizovaný schodek přesahující 300 miliard korun ruku nezvedl.

Andrej Babiš třináct motoristických hlasů potřebuje, aby nebyl zbaven imunity a vydán k trestnímu stíhání. Pokud to půjde bez Turka, bude upřímně rád. Navíc v této záležitosti sehraje klíčovou roli prezident Petr Pavel. Takový ministr zahraničí by byl i jeho ostudou a zároveň politickým selháním.

Kdo stojí za Motoristy a proč

O jiných balvanech na cestě se příliš nemluví. Respektive poukazují na ně jen Piráti, které hnutí ANO odsunulo do role zabetonované opozice bez jediné vedoucí funkce ve Sněmovně.

Proč asi? Poslanec Ivan Bartoš v televizní debatě naznačil, že za Motoristy stojí několik miliardářů, kteří hájí své byznysové zájmy. Konkrétně jmenoval majitele energetické společnosti Sev.en Pavla Tykače.

Bartoš míní, že právě on má zájem na usazení Petra Macinky v křesle ministra životního prostředí a na radikálním ústupu od klimatických závazků České repuliky. Tykač je také hlavním sponzorem Institutu Václava Klause, kde Macinka donedávna pracoval.

A jak informoval Deník.cz, minulé úterý Andreje Babiše v centrále ANO navštívil Jaroslav Tvrdík, předseda představenstva SK Slavia, jehož majitelem je Tykač. Těžko si tam přišel popovídat o kondici českého fotbalu.

Kateřina Perknerová, komentátorka Deníku

Zároveň média rozkrývají vliv podnikatele Františka Fabičovice na jeho přítele Petra Macinku. Ten už veřejně prohlásil, že „Chráněná krajinná oblast Soutok nemá být CHKO“. Fabičovic má na tomto území oboru a tisíce hektarů orné půdy, přičemž jím spoluvlastněná firma darovala Motoristům milion korun.

Filip Turek se asi nestane šéfdiplomatem, ale Česko si mohou rozparcelovat oligarchové a kmotři. Je to důvod k úlevnému oddechnutí?

Autorka je redaktorka a komentátorka Deníku

Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

    František Novotný, moderátor

    setkani_2100x1400.jpg

    Setkání s Karlem Čapkem

    Koupit

    Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.