Karosa: Začalo to výrobou kočárů Josefa Sodomky

Zpočátku nebyly zvlášť spolehlivé. Vývoj šel ale kupředu a po pár desetiletích už je poháněly motory na různá paliva. Po druhé světové válce se staly masovou záležitostí.

Pokud chceme pátrat po počátcích firmy Karosa, musíme se vrátit v čase o více než sto dvacet let zpátky a pomyslně odcestovat do Vysokého Mýta. Všechno to začalo v roce 1895, kdy se tam přistěhoval Josef Sodomka.

Sodomka starší

Správně bychom měli říkat Josef Sodomka starší. Byl vyučeným kolářem a měl za sebou, jak bylo tenkrát zvykem, i cestu na zkušenou. V zahraničí získal praxi ve výrobě kočárů a saní, kterou se chtěl živit. Začínal jako dělník, po roce dostal povolení k tomu, aby si založil vlastní živnost. 

03219171.jpeg

Najal pár pomocníků a pustil se nejprve do oprav kočárů a zanedlouho i do výroby vlastních vozů. Ručně a zpravidla na zakázku. Pak zakoupil parní stroj, naučil se ho obsluhovat a firma se pomalu začala měnit v továrnu. S hrdostí ji pojmenoval „První východočeská parostrojní výroba kočárů, Josef Sodomka, Vysoké Mýto“. 

Poválečná krize (1.. sv. v.), klesající zájem o kočáry a saně, vzrůstající obliba automobilismu – to vše způsobilo, že se Sodomkova továrna začala potýkat s finančními problémy a ocitla se na pokraji bankrotu.

Sodomka mladší

Naštěstí tu byl Josef Sodomka junior, který vystudoval odbornou karosářskou školu v Kašperských Horách. Po zkušenostech v automobilce Laurin & Klement se v roce 1925 vrátil domů a našel tam otcovu upadající firmu. Mladému muži byl důvod hned jasný – nová doba žádá nové věci. Je třeba podívat se pravdě do očí a připustit si nezvratný fakt: kočárům jednou pro vždy odzvonilo.

03718868.jpeg

A dobře udělal!

Tatíkovi se to možná neposlouchalo lehce, nakonec ale musel uznat, že syn mluví rozumně. Nechal se přemluvit a přistoupil na myšlenku, že „První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky“ bude odteď karosovat automobily. Sodomka junior od svého otce firmu odkoupil, stal se výhradním dodavatelem karoserií pro ministerstvo železnic a získal taky spoustu zakázek pro Československé státní dráhy. V roce 1925 vyrobil první automobilovou karoserii podle vlastního návrhu na podvozku Praga Mignon. Za pár let se Karoserie Sodomka stala úspěšnou firmou a vítězila na autosalonech v soutěžích elegance.

autobus Karosa

První autobus pro 14 pasažérů

Z karosárny vyjel ten první už v roce 1928. Uvezl čtrnáct cestujících. Karoserie byla postavena podle Sodomkových výkresů na podvozku Škoda 125. Následovaly další karoserie autobusů na podvozcích Praga, Tatra, Walter. Do konce roku bylo v továrně vyrobeno celkem šest autobusů. V dalších letech se vyráběly linkové autobusy pro městskou dopravu i autobusy určené pro zájezdy. Josef Sodomka syn přeměnil upadající kolářskou firmu svého otce v jednu z nejúspěšnějších nejen českých, ale i světových karosáren první poloviny dvacátého století. Natrvalo se tak svým dílem zapsal do automobilové historie.

Co předcházelo autobusům? Jak pokračovala výroba autobusů po druhé světové válce, znárodnění a po revolučním roce 1989?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.