Kariérní řád šustí papírem. Peníze a pravomoci mají mít ředitelé, vyzdvihuje Jiří Růžička z TOP 09

Kariérní řád neprošel v Senátu, ke schválení chyběly dva hlasy. Návrh nepodpořil například senátor a ředitel gymnázia Jiří Růžička z TOP 09, který ho považuje za příliš administrativní, byrokratický a neřeší problémy českého školství.

„Novelu jsme nezamítli, jenom jsme ji poslali zpátky do sněmovny s pozměňovacími návrhy, a ty byly dobré, pokud by měly šanci projít, tak by to byly malé, drobné krůčky, které by něco změnit mohly,“ vysvětluje.

Podle navrhovaného kariérního řádu by ti, kteří dokončí vysokoškolské studium na pedagogické fakultě, nastoupili do školy a učili by pod nějakým vedením. To je podle Růžičky v pořádku, kritizuje ale to, že během dvou let by museli absolvovat různá školení, semináře, konzultace, psát si pedagogický deník a projednávat plán s ředitelem.


Kariérní řád nově zavádí tři kariérní stupně. Každý učitel se může po dvou letech ucházet o atestaci a být přeřazený z prvního do druhého, a pod deseti odučených letech z druhého do třetího.

„Nebudeme nic jiného dělat, než psát papíry a setkávat se,“ podotýká s tím, že myšlenka kariérního řádu je správná, ale jeho realizace pokulhává. „Kdyby obecná kritéria byla nastavená a dala se zodpovědnost a peníze řediteli, tak by to bylo prospěšnější,“ vysvětluje.

Vést pedagogy podle navrhovaného kariérního řádu by znamenalo administrativní zátěž a neustále je kontrolovat, přitom on jako ředitel dobře ví, kde a s kým by měl o čem mluvit.

„Soustředíme se na formální stránku věci, ne na tu podstatu. Tedy na to, aby učitel šel do školy dobře připravený, aby s těmi dětmi uměl pracovat, a já jako ředitel bych na to měl dbát,“ říká.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: prh , Jan Moláček
Spustit audio