Karel Hvížďala: GB News, Trumpova Amerika v Británii

24. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ve Velké Británii začala vysílat nová zpravodajská televize GB News

Ve Velké Británii 13. června 2021 zahájila provoz po třiceti letech nová zpravodajská televize GB News a představuje po BBC News 24 a Sky News třetí britskou stanici s proudovým čtyřiadvacetihodinovým vysíláním.

Licenci na vysílání získala společnost Ofcom v lednu 2020. GB News založili pánové Andrew Cole a Mark Schneider, Angloameričané. Generálním ředitelem je Angelos Frangopoulos, bývalý generální ředitel Sky News Australia. A finance poskytla americká kabelová televize Discovery.

Čtěte také

Ale již dříve, 25. září 2020, prohlásil Andrew Neil, 72letý veterán a bývalá šéfredaktor Sunday Times, který posledních 25 let vedl živé politické debaty na BBC, že opustí společnost poté, co bude informovat o prezidentských volbách v USA v roce 2020. Asi tušil, že Trump prohraje.

Brzy na to přijal místo předsedy nového televizního zpravodajského kanálu, na kterém se stal v minulých dnech moderátorem hlavního vysílacího času. Ve svém prohlášení uvedl, že kanál bude „prosazovat robustní, vyváženou debatu a řadu pohledů na problémy, které ovlivňují všechny ve Velké Británii, nejen ty, kteří žijí v londýnské oblasti“.

Vysílání do Španělska a střední Evropy

GB News má pokrývat mezeru na trhu a je určena pro ty, kteří se cítí nedostatečně informováni a nevyslyšeni v ostatních médiích. Doslova řekl: „Chceme inspirovat, informovat a bavit.“ Vlastně jen přeformuloval heslo BBC, kde slovo vzdělávat nahradil slovem informovat.

Čtěte také

Profesor sociologie Jiří Přibáň, který ve Velké Británii žije, tuto stanici charakterizoval slovy: „GB News, to jsou takové britské Fox News, ne tak vyhraněné, ale s jasným názorovým profilem. Asi nejzajímavější jsou zatím dvě věci: to množství diváků, kteří si je vyladili, a také bojkot některých korporací, který stále víc zatahuje byznys do tak zvaných kulturních válek. U obou je otazník, co se s tím dál stane.“

Konkrétně to v první den vysílání vypadalo takto: V rozhodujícím čase mezi 19. a 23. hodinou tuto jasně pravicovou stanici, která jde ve stopách protrumpovské Fox News, tedy liščích zpráv, sledovalo 164 tisíc diváků a podíl na trhu tedy činil 1,1 procenta. BBC ve stejnou dobu sledovalo 133 tisíc lidí a sledovanost činila 0,9 procent a Sky News 57 tisíc, sledovanost byla 0,4 procenta.

Otázka je, jestli si tuto sledovanost, jakmile opadne zvědavost, udrží.

Karel Hvížďala

Další problém této stanice, s kterým se bude muset vypořádat, je bojkot zadavatelů inzerce, který byl ve Velké Británii vyhlášen pod heslem Stop Funding Hate, tedy Stop financování nenávisti.

Vysílání by časem mělo být rozšířeno do Španělska a střední Evropy. Tedy do zemí, z kterých sílí kritika Evropské unie. Ve Španělsku je totiž každý třetí Španěl do 29 let bez práce. To prozrazuje zřetelně odmítavý vztah k Evropské unii.

Autor je publicista

Spustit audio