K dosažení rychlejších běžeckých časů může pomoci samomluva
Běháte? Potom vězte, že klíčem k dosažení rychlejších časů nemusí být jen vaše nohy, ale také hlava.
Jak uvádí americký časopis Runner´s World, svou běžeckou výkonnost můžete zvýšit mimo jiné přeříkáváním mantry, pozitivní samomluvou nebo tím, že si velmi konkrétně představíte dosažení osobního rekordu.
K tomuto poznání dospěli odborníci ze Školy sportu na univerzitě v britském Kentu. Ti podrobili pečlivé analýze desítky již provedených studií, které se zabývaly účinností psychologických metod ve vytrvalostním sportu.
Psychologickými metodami je přitom myšleno právě opakování manter, pozitivní samomluva a stanovování si konkrétních cílů. Z analýzy podle amerického magazínu jasně vyplynulo, že psychologické techniky přispívají ke zlepšení sportovního výkonu.
Odborníci z univerzity v Kentu podle svých slov zjistili, že lepších výsledků dosáhli ti vytrvalostní sportovci, kteří si stanovovali cíle, používali hypnózu, názorně si představovali dosažení lepších časů a mluvili sami se sebou, aby se tak lépe motivovali. Naopak mentální únava a ztráta konkrétních cílů se pro sportovní výkony ukázaly být velmi škodlivé.
„Naučit se pracovat s psychologickou strategií může být pro vytrvalostní sportovce velmi užitečné,“ uvádí pro Runner´s World vedoucí autor analýzy Alister McCormick a dodává: „Pokud chce rekreační běžec zlepšit svůj výkon, měl by se začít zabývat principy stanovování cílů, samomluvy a vizualizací lepších výsledků.“
„Samozřejmě pouze vizualizace vám nový osobní rekord nepřinese. Takže dál běhejte své tréninkové kilometry. Ale vzhledem k tomu, že to pomáhá, tak by se podobné psychologické strategie mohly stát součástí vaší běžecké přípravy,“ komentuje výsledky výzkumu britských vědců časopis Runner´s World.
Zpracováno ze zahraničního tisku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.