Jiří Pehe: Prezident Zeman a otázky svědomí

29. květen 2013

Filozof Václav Bělohradský nedávno argumentoval, že přímo zvolený prezident Miloš Zeman má větší „legitimnost“ než prezidenti, kteří byli voleni nepřímo.

Je mu tedy prý třeba naslouchat a nesnažit se z něj dělat jen jakéhosi ceremoniáře. Jeho větší legitimnost mu prý umožňuje vnášet do společnosti „otázky svědomí“ a vyvolávat potřebné krize legitimnosti v různých institucích politického systému.

Jako příklad Bělohradský uvedl spor o jmenování Martina Putny profesorem. Zeman svým postupem, kdy Putnu nejprve odmítl jmenovat, vlastně prý spustil užitečnou diskusi o systému získávání profesur u nás.

S názorem Bělohradského lze polemizovat, a to hned na několik úrovních. Tak především, vnášení „otázek svědomí“ do společnosti a vyvolávání potřebných krizí legitimnosti v různých institucích systému je cosi, co činili i předešlí, nepřímo volení prezidenti, protože je to jakási tradiční role českého prezidenta.

Jejich úspěšnost přitom ovšem závisela nikoliv na způsobu volby, ale na morální autoritě. I proto byl ze tří prezidentů od roku 1989 nejúspěšnější v tom, co Bělohradský vidí jako důsledek větší legitimnosti přímo voleného prezidenta, nepřímo volený prezident Václav Havel, stejně jako byl v tomto ohledu kdysi úspěšný nepřímo volený Tomáš Masaryk.

Je také sporné, zda skutečnost, že je prezident přímo volen, mu dává mandát vyjadřovat se k otázkám, které jsou zcela mimo jeho pravomoci. Víme, že Havel i Klaus se rádi vyjadřovali ve svých projevech k různým filozofickým otázkám, zatímco řešení konkrétních otázek, které nebyly přímo v jejich kompetenci, se dotýkali spíše sporadicky. Když už se takové v domácí politice otázky dotkli, bylo to často jen v podobě názoru na dané téma. V politice zahraniční, kde má prezident přece jen ústavně silnější postavení, byli Havel i Klaus samozřejmě více asertivní.

Prezident Miloš Zeman ovšem pojal svoji roli jinak i v domácí politice. V prvních osmdesáti dnech svého prezidentství nastolil řadu námětů, k jejichž řešení nemá žádné pravomoci, přitom o nich mluví poměrně autoritativně. Požaduje tak třeba zavedení majetkových přiznání, nebo větší investice do infrastruktury. Vyjadřuje se dokonce i k tématům, jako jsou nebezpečné sporty a jejich možný zákaz.

Zeman také mnohem aktivněji testuje meze svých ústavních pravomocí. Takové jednání má možná v případě přímo zvoleného prezidenta jistou logiku, až na to, že prezidentské pravomoci se po zavedení přímé volby nezměnily, a Česká republika zůstává parlamentní demokracií.

Prezident Zeman přitom testuje především pravomoci, které sdílí s vládou. V parlamentní demokracii je ovšem už z podstaty věci jasné, že prezidentovy pravomoci, u nichž se vyžaduje spolupodpis vlády, jsou čistě formální a konečné slovo by měla mít vláda. Toto respektují, až na vzácné výjimky, i přímo zvolení prezidenti ve všech ostatních parlamentních demokraciích v Evropské unii, a je poměrně nešťastné, že právě český prezident se snaží tuto praxi změnit extensivním výkladem svých pravomocí.

Tvrzení, že přímá volba mu k tomu dává jakousi větší legitimnost, není přesvědčivé. Ústavu je třeba vykládat nikoliv na základě způsobu volby prezidenta, ale z podstaty systému, jímž je u nás parlamentní demokracie.

Pokud bude prezident Zeman i nadále interpretovat svojí údajnou větší legitimnost, použijeme-li výrazu Bělohradského, jako mandát nikoliv jen k nastolování „otázek svědomí“, ale jako mandát k faktickému vytvoření poloprezidentského systému, měli by zákonodárci zvážit, zda tento spor nerozhodnout ústavní změnou.

autor: Jiří Pehe
Spustit audio