Jiří Berounský: Strany si poradí i samy

29. srpen 2013

Málokdo ví, jakou roli hrály při minulých volbách zahraniční reklamní agentury. Z tohoto hlediska se volby jeví jako v podstatě velmi specifická sociologická a psychologická záležitost. Zejména ovšem pro nerozhodnuté voliče, protože oddaní příznivci jednotlivých stran tu svou stranu budou volit v každém případě.

Volební reklama je ovšem záležitostí velmi sofistikovanou – kdo by například očekával, že pro TOP O9 bude ve volbách dva tisíce deset velmi úspěšný rentgenový snímek šéfa strany, jenž měl voliče přesvědčit, že předseda strany má být transparentní. A při tom jste se dívali na obrázek kostnaté příšery, který – prý, alespoň podle Lidových novin – ve volbách zabodoval. Autorem měli být pracovníci agentur Lavmi a Cream Prague.

Drtivá část všech předchozích voleb tak byla – mimo jiné – i soubojem cizích reklamních agentur, z nichž mnohé byly úspěšné, ale mnohé i neúspěšné. Tuto absurdní skutečnost si pravděpodobně málokdo uvědomil. Mezi ty úspěšné řadí jmenovaný list zejména reklamu ČSSD pro krajské volby v roce dva tisíce osm, nebo reklamu ODS pro parlamentní volby z roku dva tisíce šest i deset. Mezi propadáky potom reklamu pro lidovce v roce dva tisíce deset, kdy vypadli ze sněmovny, nebo pro ODS, v případě krajských a senátních voleb v minulém roce.

Letos se však chce většina stran – dle Lidových novin - obejít bez kampaní se zahraniční účastí. I proto, že času ani peněz není nazbyt. Sociální demokraté se tak budou chystat na volby bez americké agentury Penn Schoen Berland – PSB, která se jim dosud vždy osvědčila. Stála ostatně i za úspěchy Tonyho Blaira nebo Billa Clintona.

Se stratégy ze zahraničí nepočítá ani ODS, pro něž pracoval dříve Arthur Finkelstein, jenž stál při volbách v USA za Richardem Nixonem. Chtějí zapojit do kampaně ty české agentury, s nimiž dlouhodobě spolupracují. Bez pomoci cizích agentur se letos obejdou i lidovci, mající navíc v paměti i špatné zkušenosti z minulých voleb. A tak z velkých stran chce navázat na úspěšnou pomoc cizích agentur, konkrétně lidí z Lavmi a Cream Prague, jen TOP 09.

Zelení spoléhají – vzhledem ke společným zájmům - na pomoc německých Zelených a ke spolupráci s americkou agenturou Penn Schoen Berland se chystá Andej Babiš se svým hnutím ANO. Jejich mluvčí to komentuje slovy, cituji: Pan Babiš si vybral PSB právě proto, že jsou nejlepší. Dělají volby po celém světě, konec citátu. Mají prý pro ten účel dokonce svého člověka v Praze. A znovu citát: Je to bývalý Čech, takže komunikace pro nás je snadná. Když je potřeba, přiletí i další experti, konec citátu.

Uvidíme.

Spustit audio