Je velká ostuda, že herci Národního divadla nemají ani průměrné platy, myslí si herec Robert Mikluš
„Známost nebo kvalita může herci pomáhat k dalším nabídkám, nebo ho dostane do spektra herců, kterým se nabídky dávají. Ale Praha je v tom mrška – jednou vám dá, jednou nedá. Klidně můžete získat Českého lva, ale pak třeba tři roky nic nenatočíte,“ říká herec a pedagog Robert Mikluš.
Čtěte také
„Naše branže je hodně o štěstí, dokonce je to jakýsi neviditelný faktor, kterému často nerozumí ani režiséři nebo producenti. Protože může být herec, který se snaží a maká klidně i celý rok, aby měl úspěch, ale kamera ho nemiluje, diváci na něj nechodí.“
„A pak může být někdo, kdo na to absolutně kašle, chodí do práce opilý, ale kamera ho miluje a má obrovský úspěch. Takže svět filmu je plný podobných paradoxů,“ říká rodák z Ostravy, kterého znáte třeba ze seriálu Bílá labuť nebo Doktor Martin, hraje ale i v mnoha divadlech, a to včetně Zlaté kapličky.
Podfinancování kultury
Mikluš má i jasný názor na herecké finanční ohodnocení, které ani v Národním divadle často nedosahuje průměrné pražské mzdy. „Kultura je absolutně podfinancovaná. Asi se už všichni shodneme, že kultura a vzdělání jsou nejlepší dlouhodobé investice do společnosti.“
Čtěte také
„Politici to moc nemají rádi, taky se nám tam střídají jako na běžícím páse. Raději mají krátkodobé investice, nejlépe do nějakého ,betonu‘ a dál nic. Ale pro společnost je přece kultura prospěšnější.“
„Bohužel, my herci ale nemáme žádné páky na to, abychom si větší platy dokázali prosadit. A to se nezměnily už od 90. let. Když stávkuje učitel a jeho dítě nejde do školy, tak si toho každý rodič všimne. Ale když z pěti procent lidí, které zajímá divadlo, někdo do toho divadla kvůli stávce nemůže, tak půjde třeba do kina.“
„Ale je velká ostuda, že třeba herci Národního divadla nemají ani průměrné platy,“ zdůrazňuje Mikluš.
Nekorektnost?
Herec už hrál v komediích, ale třeba i Othella nebo démona Mefista. Jak ale vnímá posouvání hranic humoru, kdy jsou někteří diváci citliví na nekorektnost?
Čtěte také
„Korektnost a nekorektnost je podle mě šalba. Když se lidé znají, tak si asi můžou říkat drsné fóry, všichni se tomu zasmějí a je to v pohodě. Ale u některých je sociální inteligence ,trošku jinde‘ a pak ten fór, který je třeba i trošku toxický, začne vyprávět před někým, koho vůbec nezná. V tu chvíli je to tedy trapas. V tu chvíli je to vaše selhání, vaše omezenost a vaše nadutost, že to vůbec tak blbě použijete,“ myslí si herec Mikluš.
Jak se dívá na sociální sítě a sebeprezentaci herců? Jak posuzuje dobré a horší kolegy? Nejen na podobné otázky najdete odpovědi v audiu Hovorů Michaela Rozsypala, poslechněte si víc.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.