Je potřeba připravit naše učitele na novou roli v integraci dětí migrantů, říká poslankyně

23. listopad 2015

Ministři školství a mládeže Evropské unie dnes v Bruselu diskutují o uprchlících. Většinou jsou to jejich armádní a bezpečnostní kolegové, dnes ale šéfové školských rezortů.

„Podle EU je potřeba zaměřit se na děti migrantů, které jsou nejvíce ohrožené. A na to je možné čerpat z programu Erasmus plus a ze strukturálních fondů,“ říká Michaela Šojdrová, místopředsedkyně poslaneckého klubu KDU-ČSL.

Ministři v Bruselu připravují strategii pro integraci migrantů a osob z přistěhovaleckého prostředí.

Hlavní zátěž, co se týká výuky a integrace dětí migrantů, bude ležet na základních a středních školách.

Finance, které budou na výuku a integraci zapotřebí, je možné čerpat z fondů EU.

„Jsou to prostředky, které jsou určeny na inkluzivní vzdělání, na integraci, a je možné je využít i na přípravu učitelů - na jejich jazykové vzdělávání, ale i na sociokulturní zaměření, které připraví učitele na jejich novou roli při začleňování imigrantů do společnosti,“ vysvětluje smysl připravované strategie Michaela Šojdrová.

Evropské školství má tedy před sebou obrovskou výzvu - začít vyučovat děti migrantů, které třeba vůbec neznají jazyk své nové země.

Ve srovnání s Evropou děti cizinců zase tak často naše školy nenavštěvují. Jak to české školy zvládnou?

„Zkušenosti s dětmi, které pocházejí z úplně jiného jazykového a kutlurního prostředí, české školství zatím příliš nemá. Ale práce se znevýhodněnými dětmi, to není v českém prostředí nové - pedagogické fakulty se u nás tímto intenzivně zabývají,“ myslí si místopředsedkyně Šojdrová.

„Je dobré, že i česká vláda připravuji svoji koncepci integrační politiky. A je potřeba se připravit na to, že zde bude větší počet dětí, které budou potřebovat jazykovou výuku,“ uzavírá.

autoři: Jana Tupá , bum
Spustit audio