Jaroslav Šonka: Útěk vpřed. Nová strategie koncernu VW

21. červen 2016

Obrysy nutné reformy Volkswagenu byly viditelné již před několika týdny. Firma ztratila pověst kvůli regulačním čidlům u svých dieselových vozidel – ta sice v testovacím provozu ukazovala dobrý filtrační výsledek, ale vypínala se v praktickém provozu tak, že motor vesele vypouštěl množství jemných sazí.

Byl to samozřejmě podvodný záměr a v USA stále kvůli tomu Volkswagenu hrozí právní kroky. Trvalo to také pár týdnů, než manažeři dospěli k názoru, že si musí zrušit velkou část mimosmluvních odměn. A konečně, také před pár týdny došlo ke změně využití drážďanské „skleněné manufaktury“.

Původně se zde produkoval Volkswagen Touran, vlastně nejluxusnější produkt koncernu. Jeho výroba byla ukončena. Před měsícem zde začala výstava elektromobility. Je možné se přihlásit i ke zkušebním jízdám novými elektromobily, které ovšem ještě nejsou sériovými produkty.

Koncern v Drážďanech zachovává i své kmenové zaměstnance a očekává se, že za méně než dva roky zde začne sériová výroba elektromobilů. Na právě usnesenou radikální proměnu koncernu se tedy čekalo již s jistou představou. Volkswagen bude korigovat svůj vývoj inovační ofenzivou.

Inovace vpřed

Skleněná továrna, manufaktura, kde se vyrábí Volkswageny Phaeton, Drážďany, Německo

Veřejnost a ekonomové představenstvo spíše podporuje. Je to mnohem více, než jen inovace v oblasti filtrů či jiná zlepšení dieselových a benzínových motorů. Ale je to také mnohem více, než jen teoretické debaty o elektromobilitě na politické úrovni.

Koncern totiž není debatním klubem a bere věci do rukou i z praktického hlediska. Chce ze svého výdělku přežít a zachovat si svou pozici.

Politika na takový impulz z hospodářství musí reagovat, například i tím, jak se bude realizovat nabíjení baterií, jak hustá bude síť elektrických pump, či jak se vlastně tento servis bude jmenovat.

V němčině je pro toto chování průpovídka: „Flucht nach vorne“, což česky znamená útěk vpřed. A bude samozřejmě velmi zajímavé, jaký vliv tento vývoj bude mít na ostatní součásti koncernu, například i na Škodovku.

Jistě se opět objeví průpovídky typu „už zase nám ti Němci něco vnucují“. Ale technologické inovace jsou něčím, o čem vedeme debatu i u nás.

Další komentáře z dnešních Názorů a argumentů si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autor: Jaroslav Šonka
Spustit audio