Japonská automobilka představila na CES 2020 v Las Vegas koncept města budoucnosti. Jeho obyvatelé budou „pokusnými králíky“
Čtěte také
Zahájení tiskovky pojal šéf Toyoty Akio Toyoda odlehčeně. Řekl, že ani u nich na ředitelství neznají odpovědi na otázky o budoucnosti a že ani on neví, kdy budou umět auta jezdit opravdu sama nebo kdy začnou reagovat na to, co si myslíme. Neví prý ani to, kdy vzlétnou nebo kdy se budou umět proměnit v obří roboty.
„Na automobilových transformers teď opravdu nepracujeme. Soustřeďujeme se na budoucnost konektivity, samořiditelnost, sdílení dopravy a elektrifikaci,“ přibližuje. „S tím souvisí také umělá inteligence, osobní mobilita, robotika materiálové inženýrství a udržitelná energetika.“
Laboratoř technologií 3. tisíciletí
Doteď se Toyota věnovala výzkumu ve svých laboratořích po celém světě. To se má ale brzy změnit. Už příští rok začne automobilka v areálu svého bývalého závodu budovat moderní obytnou čtvrť pro zhruba dva tisíce lidí. Mezi nimi se firma chystá testovat nové technologie.
„Představte si plně kontrolovaný, ale přitom zcela realistický prostor, ve kterém budou mít inženýři, výzkumníci a vědci příležitost testovat technologie, jako jsou autonomní vozy, mobilita jako služba, robotika – a to vše napojené na umělou inteligenci a zařízení chytrých domácností,“ vykresluje vizi automobilky Akio Toyoda.
Město pro lidi, zvířata i stroje
Za projektem stojí dánský architekt Bjarke Ingels. Celou čtvrť mají spolu sdílet lidé, zvířata i stroje. „Začali jsme rozdělením dopravy do tří proudů. První typ je pro automobily s nulovými emisemi, přičemž počítáme už jen s plně samořiditelnými vozidly,“ popisuje.
„Dalším typem komunikace bude promenáda, kde se kromě chodců mohou pohybovat i pomalé prostředky individuální dopravy jako třeba jízdní kola. A posledním uličním typem bude dlouhý pás parku, který bude přístupný jen chodcům.“
Umělá inteligence doma i pod zemí
Čtěte také
„Další infrastrukturu plánujeme v podzemí. K dispozici bude jak pro vodíkové články, které budou dodávat elektrickou energii, tak i pro zásobovací roboty. V bytech počítáme s nasazením všech typů dostupných senzorů,“ pokračuje Ingels.
„Věříme, že ve spojení s umělou inteligencí usnadní obyvatelům život. Třeba zařídí automatické doplňování ledniček, dohlížet bude ale třeba také na zdravotní stav jednotlivých nájemníků.“
Kavárny na kolech
Součástí projektu jsou inteligentní pojízdné kapsle velikosti malé dodávky. Podobné stroje ve své prezentaci na veletrhu CES 2020 použil také koncern Hyundai, který je propojil se svým létajícím taxíkem, přesněji elektrickým letadlem kategorie VTOL.
Čtěte také
Jak Hyundai, tak Toyota počítají s tím, že kromě transportu lidí nebo zboží budou kapsle sloužit také jako pojízdné provozovny, typicky cukrárny nebo kavárny. Takové podniky na kolech by mohly podle vize Toyoty parkovat třeba na centrálních náměstích, aby to k nim měli obyvatelé co nejblíž.
První krok k zítřku?
Podobných projektů existuje na světě několik, ať už ve Spojených arabských emirátech, v Číně nebo Americe, nikde ale není město reálnou pokusnou laboratoří a za žádným nestojí skutečný průmyslový gigant, jakým je Toyota.
Související
-
Budoucnost je ve sdílení vozů, věří ve vývojové laboratoři Škody Auto
Jaká je podle vedoucí vývojové laboratoře Škoda Auto DigiLab Jarmily Plaché budoucnost dopravy? A proč bude ve městech za několik let mnohem méně aut?
-
Auta budoucnosti mají křídla i vrtule. Bude 21. století...
Milovníkům aut budoucnosti se v Ženevě musí tajit dech. Hned na třech stáncích slavného ženevského autosalonu totiž stojí létající auta. Nejdál v jejich vývoji je n...