Jan Vávra: Povaha předvolební kampaně

10. září 2013

Pro nás, jako pro konzumenty politických slibů nejrůznějšího druhu, je bezesporu dobrou zprávou, že letošní předvolební kampaň bude kratší, než bývá v kraji zvykem. Nedostatek času na vymýšlení různých marketingových triků, stejně jako méně peněz na masivní mediální masáž naopak prověří, jak dalece mají naše politické strany rozpracované své programy a nakolik mají jasno, kam chtějí Českou republiku po volbách vést.

Kampaň se zvolna rozjíždí, některé strany představily své volební programy, u jiných vidíme jen obecná hesla, ale zatím jsme se nedočkali ničeho, co by mohlo sloužit k lepší orientaci tápajícího a po naději toužícího voliče.

Přitom letošní sněmovní volby budou jistě v mnohem odlišné od toho, čeho jsme byli dříve svědky. Podle všech průzkumů se k urnám chystá nebývale vysoký počet voličů. Ale stejně vysoké je i procento těch, kteří jsou nerozhodnuti. Kupodivu se politické strany nijak nesnaží tyto odhodlané, podle všeho se situací nespokojené, ale zároveň nerozhodnuté voliče oslovit a přesvědčit je, že právě jejich recept na nápravu neradostné situace je ten pravý.

Vidíme buď jen dílčí lákadla – jako třeba prokazování původu peněz v případě nákupu drahých aut a nemovitostí nebo slib proplácení prvních tří dnů nemocenské. Druhým extrémem jsou naopak zcela obecné proklamace slibující zavedení pořádku nebo fungující stát, což by mělo být samozřejmostí – byť v našich podmínkách tomu tak není.

Co zatím zcela schází, je jasný ucelený program, jak vyvést tuto zemi z ekonomické a politické krize, kam během posledních let zabředla. Žádný politik dosud nevystoupil s nějakou aspoň střednědobou komplexní vizí na obnovu nespokojené země. Přitom je celkem evidentní, že dosavadní recepty – pokud vůbec lze o nějaké koncepci mluvit – se vyčerpaly, poslední pravicové vlády si zejména s hospodářskou situací nevěděly rady a jistě je čas na velkou revizi politických konceptů.

Ukazuje se, že vyprázdněnost české politiky je vážnější problém, a to nejen u nedávno vládnoucích stran, ale i u stran, které byly v opozici, kde se mohly v klidu na vládu připravovat. A politický marketing úplně nových stran, jako je třeba Babišovo hnutí Ano, svoji obecností a pouhým vymezováním se vůči politikům stylem nejsme jako oni, do této beztvarosti zcela zapadá. Novináře zaměstnávají většinou jen osobní útoky a žaloby neúspěšných kandidátů z primárek na vedení stran. Vypadá to, že pravice se opravdu zcela vyčerpala a levice se domnívá, že jí volební vítězství spadne samo do klína. A tak se vnucuje legendární otázka nestora všech moderátorů politických debat Oty Černého: A co občan? - Obávám se, že občan i tentokrát spláče nad výdělkem.

autor: Jan Vávra
Spustit audio