Jan Vávra: Politika jako show aneb Co nás naučil Andrej Babiš
Zatímco se premiér Fiala snaží rekordní neoblíbenost vlády vysedět ve své pracovně, ministr vnitra Vít Rakušan objíždí – obklopen policisty a doprovázen kohortou novinářů – města, kde má vláda nejmenší podporu. Chodí za nespokojenými občany do jejich hospod, kde na sebe nechává křičet a na oplátku poučuje, vysvětluje a slibuje. Všichni mohou tato dramatická představení sledovat v přímém přenose.
Akcemi, které provokativně nazval „Debaty bez cenzury“, vyvolal předseda hnutí STAN v médiích a na sociálních sítích rozruch. Komentátoři se ale nemohou shodnout v odpovědi na otázky, které ministrova představení vyvolávají.
Čtěte také
Jde o nápaditou snahu oslovit tu část veřejnosti, která není vládě nakloněna? Nebo je to podraz na kolegy z koalice a konec jednoty celé vlády? Dělá ministr Rakušan svými přímými přenosy z účastníků debat, kteří neumí veřejně vystupovat, pitomce, nebo se ti lidé dobrovolně zesměšňují sami? Nejsou tyto „Debaty bez cenzury“ ve skutečnosti projevem arogance moci, která zneužívá zklamání některých občanů? Nepovedou takovéto konfliktní střety k ještě většímu rozdělení společnosti?
Radikální změna prezentace předsedy hnutí STAN, který se zatím stylizoval do polohy hodného a snaživého člena vládního týmu, přichází poté, co hnutí angažovalo nové marketéry, kteří dříve pomohli k vítězství slovenské prezidentce Čaputové i našemu prezidentovi Pavlovi.
Prvním počinem nového marketinkového týmu bylo neformálně stylizované video umístěné na sociálních sítích, ve kterém Vít Rakušan tvrdil, že „politiku je třeba přitvrdit a důrazně dělat jen to, co je správné“.
Upoutat pozornost
Je celkem zřejmé, že Rakušanův tým těmito spanilými jízdami do regionů navazuje na marketinkové tahy Andreje Babiše. Dokonce ho překonává, protože Babiš nemá odvahu vyrazit mezi své odpůrce a setkává se jen s těmi voliči, kteří ho vítají.
Čtěte také
Rakušanovi se každopádně podařilo upoutat pozornost, o což mu nakonec především šlo. Jak upozorňuje filosof Václav Bělohradský, v éře informačního nadbytku existuje pro politika jen jeden základní cíl – a tím je získat pozornost publika.
Premiér Fiala se sice dříve také pokusil upoutat pozornost voličů, ale jeho marketinkový tým neměl nejlepší nápady, a navíc špatně odhadl premiérovy možnosti. Rakušan má evidentně lepší tým, což je komparativní výhoda, protože volby jsou dnes více než soubojem idejí a osobností soubojem marketinkových agentur. Proto také stojí úspěch v politice tolik peněz.
Celý případ jen potvrzuje, že z politiky se stává čím dál křiklavější show, jejímž cílem už není nás o něčem přesvědčovat, ale jen mobilizovat. Je ovšem potřeba připomenout, že tento styl politiky funguje jen díky našemu zájmu.
Tak jako v případě Rakušanových představení máme dvě možnosti: buď budeme obdivovat nápaditost marketinkových kampaní, kterými se politici – samozřejmě většinou za naše peníze – snaží upoutat pozornost, nebo budeme naopak po politicích požadovat jasný názor, profesionální výkon a konkrétní výsledky. Politici velice rychle pochopí, o co jde. Nakonec dělají jen to, co jim přinese naše hlasy.
Autor je komentátor Českého rozhlasu
Související
-
Jde Rakušan ve šlépějích Babiše? Expertka o kotli v Karviné i výzvě pro Piráty
Chlap z Kolína přijel do Karviné, dal si pivo a přišla otázka: Kdy podáte demisi? Ostrý start kampaně Víta Rakušana. Kdo to vymyslel? Komu se chce ministr vnitra zalíbit?
-
Jan Vávra: Dokáže premiér Fiala problémy vysedět?
Jestli se o něco premiér Fiala skutečně snaží, tak je to zachovat stabilitu pětikoaliční vlády. Poněkud sporné je, že kvůli tomu problémy neřeší, ale snaží se je vysedět.
-
Společnost je vyčerpaná. Fiala může dopadnout jako Nečas, míní po stávce komentátor
Česko na nohou, třídy bez dětí a odbory v ulicích. Stávka 2023. Co přinesla a co si z ní kdo odnese?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka